Van welke site kun je foto's vandaan halen zonder toestemming te vragen?

Ik heb een bepaalde foto nodig om te plaatsen in een tijdschrift. Maar ik begrijp dat je van google afbeeldingen niet zomaar wat kan halen. Is er een site waar ik wel ongestoord foto's vandaan kan halen? en zo ja, welke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Je mag sowieso niet zomaar foto's of ander materiaal van internet afhalen en openlijk (her)publiceren of produceren. Vrijwel al het materiaal dat je op internet vindt is auteursrechtelijk beschermd, omdat anderen het al hebben 'gemaakt'. Teksten mogen wel gedeeltelijk aangehaald worden, als er maar een duidelijke bronvermelding bij staat. Bij foto's zul je nadrukkelijk toestemming moeten vragen van de auteur. Misschien dat er enkele website zijn die toestaan dat je gratis gebruik maakt van hun materiaal, maar het kan zijn dat dit niet geldt voor commerciële doeleinden zoals een tijdschrift publicatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat jij zoekt zijn stock foto's. Dit zijn foto's die door fotografen op een stockfoto site gezet worden en welke door andere gebruikt kunnen worden. Over het algemeen zal er voor het gebruik van de foto's een kleine vergoeding betaald moeten worden, maar veelal worden er ook grote aantallen foto's rechten vrij gepubliceerd. Een kleine zoektocht onder "free stock foto" zal je aan de gezochte foto kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek op internet met termen als "public domain'.

Op http://www.computerhope.com/issues/ch000845.htm zie je een aantal links naar sites die afbeeldingen zouden hebben die daaronder vallen.

Ook afbeeldingen van schilderijen vallen er in Nederland onder als de schilder minstens 70 jaar geleden overleden is.