Wat kun je mogelijk tegen je virus op de computer doen ?

Mijn vriend denkt dat hij een virus op zijn laptop heeft, hij kan er gewoon niet meer mee werken en sluit in een keer af of niets enz. Adviezen en tips zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

tja dat is wel een beetje vaag meestal als een pc of laptop opeens afsluit heeft dat meestal met en warmte probleem te maken of een defect hardware gedeelte
maar we zullen wel wat meer moeten weten.
capthavoc
14 jaar geleden
Installeer een goede virusscanner (of een paar, nog beter). Voer de updates uit en laat ze scannen. Verwijder dan de gevonden virussen.

Tip: Doe hetzelfde ook meteen even met spywarescanners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
capthavoc
14 jaar geleden
het is geen goed idee om meerdere virus scanners te installeren ze kunnen elkaar tegenwerken en vreten geheugen
1 geinstalleerde virusscanner is prima als je daarnaast nog een online scanner gebruikt is prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft ze niet allemaal tegelijk real-time te laten scannen.
Ook hoeven ze niet allemaal actief te zijn, behalve als je ze laat scannen. Zelf heb ik er een paar, de ene virusscanner vindt weer andere dingen dan de andere.
Een goede virusscanner en spyware scanner installeren en ook gaan gebruiken!

En anders je bestanden zoveel mogelijk veilig stellen, en daarna de harddisk formateren. Vervolgens opnieuw een besturingssysteem installeren, alsmede ook anti-virus en anti-spyware programma`s.

En dan gewoon opnieuw beginnen. Je hebt weer een schone computer, en probeer die dan ook zo schoon mogelijk te houden. Dus blijf alert voor virussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Helemaal goed. Voor alle zekerheid EERST je veiliggestelde bestanden scannen met je zojuist geïnstalleerde virusscanner, en ze DAARNA pas openen. Bij die scan de maximale strengheid instellen op je virusscanner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie aanvulling.
Installeer Avast! 4 Home, na installatie start de computer opnieuw op en scant dan op virussen en zal dan het virus vinden en verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ff op Google daar staan goede prg om je laptop te scannen op virussen,als ze gevonden worden dan verwijderen en een antivirus prg installeren,AVG is een goed gratis prg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probleemstelling: hij kan niet meer met zijn computer werken. (twee mogelijkheden: hij kan zijn computer niet meer opstarten in de normale modus of hij kan zijn computer ook niet meer opstarten in de veilige modus)

optie 1: je kan niet meer opstarten in normale modus.

start de computer op en druk herhaaldelijk op 'F8' tot je het opstart dialoogscherm van windows krijgt waar je kan kiezen om op te starten in veilige modus (al dan niet met netwerk mogelijkheid) Deze veilige modus laad enkel de essentiele zaken die nodig zijn om je computer te laten draaien. Je kan dan nieuwe software installeren om een scan uit te voeren en te verwijderen. (echter zou het kunnen zijn dat dit het niet altijd oplost, het hangt af waar het virus zich bevind, wanneer het virus zich bevind in de systeem bestanden gaat dit niet werken, je mag namelijk deze bestanden niet verwijderen)

optie 2: je kan ook in veilige modus niet meer werken.

gebruik een bootable software om je systeem te scannen. Dit is een cd die je dus kan booten zonder je eingelijke geinfecteerde systeem te moeten booten. vanop deze bootable software kan je dus een scan uitvoeren. Let wel op dat deze geen systeembestanden verwijderd omdat ze geinfecteerd zijn. repareren of iets dergerlijk is dan de beste optie maar jammer genoeg niet altijd doeltreffend.

Norton live CD is een voorbeeld van een bootable software voor virussen en dergerlijken.

dit waren de opties als je geen data wil verliezen.

als je bereid bent data te verliezen kan je opteren voor een volledige format van je systeem.

Pas wel op je kan met bepaalde tools nog data recupereren maar dan moet je zeker zijn dat je het virus niet mee overbrengt naar je nieuw systeem want dan gaat het verhaaltje weer van begin beginnen.