Hoe weten buitenlanders dat er geen nood is bij alarm op eerste ma v/d maand?

Hoe weten touristen in nederland dat er op de eerste maandag van de maand, wanneer het alarm af gaat, niks aan de hand is en dat het slechts een oefening is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Het is de vraag of ze de betekenis van ons alarm systeem wel kennen.

Als je overal om je heen wel sirenes hoort janken en niemand doet iets buitengewoons waarom zou dat dan een alarm zijn?

Misschien zetten op deze manier de Nederlanders wel hun klokken gelijk, wie weet.

Zolang in Europa verschillende alarmsystemen worden gebruikt zal een buitenlander geen actie ondernemen als een sirenen gaat loeien en de Nederlanders reageren niet, zij weten namelijk niet dat het een alarm is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen herkent dat geluid, zo niet vanuit de oorlog, dan wel vanuit tv of andere situaties. Zij weten wel degelijk dat het een alarm is (tenzij ze letterlijk onder een steen hebben geleefd en dan (weet ik waarom) naar Nederland op vakantie gaan..)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en als je in de bruinkoolmijn net over de grens in Duitsland komt loeit er ook regelmatig een zelfde geluid, deze hebben niet onder een steen geleefd, ook menig raffinaderij in het buitenland hebben van dergelijke sirenes hangen om ploegenwissel aan te geven. Het lijkt overigens niet meer op de sirenes die men gebruikte in de oorlog om een luchtaanval aan te kondigen, toon en klank zijn vele malen anders, net zoals de intervallen Maar goed blijkbaar zijn er Nederlanders die denken dat wat wij gebruiken in Nederland over de gehele wereld gebruikt moet worden, dat is niet leven onder een steen maar onder een joekel van een rotsblok.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens was in de oorlog het luchtalarm één langgerekt signaal van tenminste 5 minuten, einde alarm waren korte signalen van tenminste 1/2minuut gedurende tenminste 5minuten. Dus onder welke steen komt jou verhaal vandaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar als ik in de stad loop, loop ik niet in een bruinkoolmijn...dus als ik dan een sirene hoor denk ik niet: hé! dat is een fabriek (ergens verstopt tussen de winkels..)
ook buitenlanders hebben verstand hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het geluid van alarm..-_-
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan ik jou alleen nog maar vragen is een keer naar het buitenland te gaan en daar is goed rond te kijken in de oudere wijken en niet alleen een wereldreis maken achter een toetsenbord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben in landen geweest (danku). En toen het alarm (maakt niet uit wélk alarm) keek ik op, keek ik uit; is er iets? rennen er mensen? Nee? Dán is er niks aan de hand. Ook al leek het alarm niks op dat van het onze, het was een alarm..En ookal weet ik niet wat dat betekende, je let wel op bij een sirene van iets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoeveel buitenlanders letten op die geluiden en lieten bloijken dat er iets mis kon zijn? Geen enkel. Gewoon omdat we in Nederland het enigste land ter wereld zijn met een dergelijk alarmsysteem. Een buitenlander kent dat niet dus die kijkt niet op of om.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet jij nu hoe buitenlanders denken en waar ze op letten. Op dat moment was ik buitenlander in hun land, niemand keek of ik op het geluid lette hoor..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed lezen en niet proberen het verhaal te verdraaien om je gelijk te halen. Dat jij buitenlander bent en van alles mogelijk bedenkt interesseert geen mens. De inwoners van dat land die kijken nog niet op van die sirene.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal het even in stukjes aan je uitleggen: Inwoner van Nederland, kijkt niet op van de sirene op de eerste maandag van de maand om 12:00 uur.
Vakantieganger in Nederland wel, puur omdat het een hard geluid is dat overal vandaan komt. Inwoner van bijv Marokko, kijkt niet op van een sirene daar.
Vakantieganger in Nederland wel, puur omdat het een hard geluid is dat overal (of van een bepaalde plek) vandaan komt. Het zit gewoon in de mens zijn aard, waar hij ook vandaan komt, om zich af te vragen wat een bepaald, onbekend hard geluid is. Klaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus jij denkt dat de Marokkaan hier in Nederland wel op kijkt van een sirene maar in Marokko niet? Is dit niet heel onwaarschijnlijk? Iemand die vlakbij een vliegbasis woont kijkt namelijk ook niet op als er tijdens zijn vakantie een F16 over de camping heen komt, hij is namelijk gewend aan dat geluid. Nogmaals, voor ons Nederlanders is het een alarmsignaal, voor de buitenlander kan een dergelijk geluid totaal niets betekenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat zeg ik niet.
Een marokkaan die zijn sirene gewend is kijkt niet op van zijn sirene, maar wel van een (nog onbekend) sirene. Jij zegt al zelf: ze klinken anders, en nu heb je het ineens over ''hetzelfde geluid''.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet het niet gaan verpersoonlijken, wat jij doet wil nog niet zeggen dat het de meeste mensen doen. Zelfs 90% van de Nederlandse bevolking reageert niet als er daadwerkelijk alarm is, waarom zou een buitenlander dan wel reageren als er geen enkele Nederlander reageert?

Andere antwoorden (5)

Dat zien ze wel aan onze reacties. Mensen gaan niet hollen of wegduiken of zo.
Maar mochten ze ergens in een uithoek in een afgelegen huisje zitten (nog wel binnen gehoorsafstand van de sirenes) dan zullen ze wel even schrikken, denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weten ze niet, maar zodra ze merken dat de Nederlanders om hen heen doen alsof er niets aan de hand is (want er is ook niets aan de hand), dan kunnen ze snel concluderen dat het een test is.

Ze kunnen ook nog vragen aan iemand in hun buurt, waarom het alarm af gaat.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wie zegt dat ze weten dat het om een alarmsignaal gaat?
Antoni
10 jaar geleden
Er bestaat toch wel een algemeen idee over wat een sirene is en wat een sirene niet is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het buitenland worden sirenes heel vaak gebruikt op grote bedrijven, waarom zou dat hier dan niet zijn?
Antoni
10 jaar geleden
Als er echt iets aan de hand is, dan maakt het naar mijn idee weinig uit of het alarmsignaal een algemeen alarmsignaal is of een van een groot bedrijf. In beide gevallen moet men zorgen dat men op een veilige plek komt (of blijft).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op grote bedrijven worden die sirenes gebruikt om een ploegenwissel aan te geven, en ja dat is een zeer belangrijk signaal voor diegene die naar huis gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoort het verschil tussen het algemene alarm en een fabrieksalarm wel. Als een buitenlander geen fabriek ziet (of 1 bepaalde richting kan aangeven voor het alarm) snapt hij echt wel dat dit NIET om een ''jongens jullie mogen naar huis'' sirene gaat..)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja goede, in Italië worden de kerkklokken nog geluid bij onraad. Waarom wil je niet begrijpen dat alleen Nederland een dergelijk alarmsysteem heeft of dacht je dat de firma v. Doren uit Boekel het meteen de hele wereld heeft bedekt met dit alarmsysteem? Zouden ze wel willen, waren ze meteen groter dan Phillips.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om een alarm, een sirene..gewoon een har dgeluid dat ergens vandaan komt. Al is het een politie sirene, winkel alarm..(lees verder bij jouw antwoord..)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en? Het geluid komt van een onbekende plek en heeft voor hen geen beduiding. Een politiesirene doet mij ook niets, pas als ik de blauwe lichten erbij zie weet ik dat ik opzij moet. Winkelalarm wordt ik nog warm noch koud van, het heeft geen betrekking op mij. F16, zo lang hij geluid maakt is het goed, dus ook niet belangrijk. Wil je nog meer verklaringen? Misthoorn;
Kijk ik niet van op of om, vaar niet in een bootje.; Een geluid wordt pas interessant als het een beduiding heeft, een Nederlandse sirene heeft voor een buitenlander geen betekenis omdat die niet weten wat het in houd, het kan voor hen het signaal voor een middagdutje zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik citeer je even: ''een Nederlandse sirene heeft voor een buitenlander geen betekenis omdat die niet weten wat het in houd'' Zij weten NIET wat het inhoudt. Alle bovenstaande voorbeelden die je geeft, sirene, winkel, F16, jij weet wél wat dat inhoud.
Dat is een verschil. Wat doe jij als jij een geluid hoort, heel hard, wat van elke kant afkomt, maar je weet NIET waarom? Of wat het inhoudt? Jij loopt rustig door haha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gelukkig niet. Dat kan mijn leven redden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Betwijfel ik, als je een hard geluid hoort en er echt iets mis ben je toch al te laat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet je niet. Als je stu doorloopt zéker ja, maar als je kijkt en er is iets en je kan reageren, dan kan je optijd zijn. Als je gewoon doorloopt niet nee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Theorie en praktijk leggen kilometers ver uit elkaar, afgelopen zondag nog kunnen zien in België.
Wanneer je ergens niet thuis bent, maar op bezoek dus vreemd, heb je geen idee dat wat je hoort een "alarm"geluid is, dus waarom zou je schrikken of reageren in de zin van "Oh wat gebeurt er"en "oh wat moeten we doen?" Want je weet niet wat je hoort, toch?

Ze weten niet dat er alarm afgaat, omdat ze het niet herkennen en ook niemand reageert als of het alarm is, dus schrikachtig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jodokus, helemaal mee eens. Een Dikke + om de - op ter heffen. Als ik in Italië rondlopen en kerkklokken beginnen te beieren wist ik vroeger ook niet dat het kan zijn omdat er een ramp te gebeuren staat.
Dat weten ze niet.

En vermoedelijk loopt het ook fout met 'de Nederlanders' als op de eerste maandag van de maand om precies 12.00 uur het alarm in werking wordt gesteld wanneer er wél een ramp plaatsvindt. Dat is dan een signaal dat anders is samengesteld dan het oefenalarm maar dat zullen de meesten niet weten. De autoriteiten zullen hier wel een oplossing voor hebben. (Bijv. alarmeren op afwijkend tijdstip, meteen geluidswagens van de politie erop uitsturen, collectieve SMS'en verzenden of iets dergelijks.)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een signaal wat anders is samengesteld dan het oefenalarm? Hier heb ik nog nooit van gehoord, heb er net op gezocht ook niets van te vinden. Dus ik ben benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt.
Antoni
10 jaar geleden
Computoon, ik ga er van uit, dat bij een echte calamiteit op de eerste maandag van de maand om 12:00 uur, de sirenes veel langer zullen aanhouden dan bij een gewone test. Dat lijkt mij al voldoende om duidelijk te laten worden, dat er echt iets ernstigs aan de hand is. Als om 12:30 uur die sirenes nog steeds niet zijn opgehouden met loeien, dan gaat er toch wel een belletje rinkelen...
Computoon
10 jaar geleden
Ik had het wat duidelijker kunnen omschrijven. Het proefalarm duurt altijd 1 minuut en 26 seconden. Het daadwerkelijke alarm klinkt hetzelfde maar dan gaat de sirene meerdere malen en houdt dus niet na 1 1/2 minuut op.
.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ah...ja dat was mij bekend. Ik dacht dat je een andere toon oid bedoelde
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarbij is het zo dat als er wél iets zou zijn, op de eerste maandag van de maand om 12:00 uur, dat het al snel bekend zou zijn. Vele Nederlanders hebben dan radio of tv aan, en worden dus geïnformeerd. Dat belletje gaat ook snel rond natuurlijk.
Een beetje toerist bereid zijn vakantie voor door van tevoren een reisgids te kopen en zich in te lezen. In bijv de l planet staat een gebruik als het testen van het alarm zeker omschreven. Verder kijkt ieder mens, zoals eerder omschreven, instinctmatig naar de reactie van andere mensen.