Kan een netwerk dat via het stopcontact loopt gemakkelijk afgetapt worden?

Omdat ik weinig trek had om kabels te trekken heb ik een stopcontactoplossing gekocht om mijn computers met de switch te verbinden. Stel nou dat mijn buurman zo'n apparaat in zijn stopcontact zou drukken, zou hij dan verbinding met mijn netwerk kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Wat ik heb begrepen is dat er in de hoofdelectrakast van het huis en het huizenblok een filterblok zit die ervoor zorgt dat er geen stroom kan gaan naar je buren vanuit jouw huis en ook andersom. Dit betekent dat dus ook dataverkeer van internet niet kan "lekken"en dat het allen in jouw huis blijft. En er zit inderdaad een encrytion optie op.
Maar ja niets is onmogelijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Dit is al een wat ouder artikel wwar dat is staat over het signaal wat niet doorgelaten wordt. Dus dat zal nu ook nog wel zo zijn.

Toegevoegd na 17 uur:
Heb nog een artikel gevonden waar het in detail uitgelegd wordt met de voordelen en de nadelen. Misschien heb je hier wat aan. Op pagina 2 en 3 staat een stuk over de veiligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat klopt allemaal niet, van die stroom en de buren.
En de encryptie van die Homeplugs staat standaard aan af fabriek. Alleen met een standaard wachtwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb mij antwoord even aangepast dat dit weldegelijk zo is.
AWM
14 jaar geleden
Je moet niet alles geloven dat er geschreven staat.
Het is onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ff zoek kan je er genoeg over vinden. Ik zeg niet dat Antwoordman ongelijk heeft want ik ben geen electricien. Maar waarom zou iedereen op internet dit dan zeggen.
http://www.winmag.nl/artikel/2322596/een-pc-netwerk-via-het-stopcontact
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn weten kan een signaal wat gegenereerd wordt met deze apparaten niet door de meterkast. Je buren ontvangen dit dus niet.
Als je een zonnepaneel op het dak legt gaat deze stroom oom niet naar het 'stroomnet'. Jij bent dan de enige die hier gebruik van kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (2)

Alles kan, maar die apparaten hebben een uitgebreide encryptie, dus makkelijk is het niet. Ik heb nog geen geslaagde hack-pogingen waargenomen op het internet.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat begrijp ik niet. Ik heb gewoon 2 apparaat in 1 set aangeschaft en later een derde erbij, zelfs in een andere computerwinkel. Ik had hier niets met ' encryptie' te maken. Gewoon in het stopcontact drukken en werken maar. Hebben we het over hetzelfde?
AWM
14 jaar geleden
Standaard zit er een default wachtwoord in.
Nu ben je inderdaad te hacken, want dat wachtwoord hebben al die apparaten van dat merk als je ze uit hun doosje haalt. Lees de gebruiksaanwijzing en stel een strong password in. http://www.microsoft.com/protect/yourself/password/checker.mspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZGptZGKa/Netwerk_via_het_stopcontact_onverwacht_handig/
Door de meterkast schijnt het signaal niet te kunnen. Echter directe overspraak via aan elkaar liggende woningen en stroomleidingen is wel mogelijk. Indien de encryptie op de homeplug is ingeschakeld, is het aftappen eerder onwaarschijnlijk. Ik heb goede ervaring met Devolo
http://www.devolo.com/