Hoe kan ik mijn fotos op eigen website beveiligen tegen gebruik en download door anderen?

Is er een programma hiervoor wat ik zou kunnen gebruiken, helaas mijn hosting ondersteunt deze optie niet en omdat het heel belangrijk is voor mij wil ik het liefst auteursrechten zelf behouden maar, kan dat? en hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (5)

Dit is een no right click code erg handig met control C kopierem, en daarna control V. Groetjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarmee heb je het probleem maar ten dele opgelost. Digibeten zullen op die manier de foto er niet af kunnen halen, maar mensen die iets handiger zijn op computergebied, hebben de foto alsnog binnen een minuut op hun systeem staan.
Hetzij via "bron" hetzij via een knip-programma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je me beter uitleggen hoe ik dat moet doen aub??
wat moet ik precies kopieren en waar plakken?? bij iedere foto? watermerk lijkt mij ook heel ontsierlijk kan ik het beter niet doen, maar als het kan met no right click code prima, alleen heb ik meer uitleg voor nodig :)
Helaas is dit niet te doen.
Het enige dat zou kunnen werken is je eigen foto ontsieren met een watermerk tekst erdoor, waardoor de foto minder aantrekkelijk wordt om zomaar te downloaden en gebruiken, maar dan staat die op je site zelf ook niet zo mooi.

Uiteraard moet je verder een disclaimer op je site zetten dat de foto's jouw eigendom zijn en dat zonder schriftelijke toestemming die foto's niet gebruikt mogen worden.
Oke, dat schrikt de meeste mensen niet af, maar mocht je dan een van je foto's op een andere site tegenkomen, dan sta je in je recht en dan kun je die persoon dwingen de foto te verwijderen, omdat je anders gerechtelijke stappen onderneemt.
(Vaak is de dreiging al voldoende).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles wat op je site is en dat is van jouw heeft altijd acteursrecht. Het is van jouw en blijft van jouw!

Je kan het extra duidelijk melden met een Copyright. Meestal zet ze dat onderin aan de website:
© Copyright 2012 [websitenaam].

Je kan altijd nog meer doen dat een copyright.

Hier onder tips.

- Watermerk

Voeg een watermerk toe. Onderin in de foto zet je © [website naam] of iets anders wat duidelijk laat zien dat het van je is.

Je kan ook een onzichtbare watermerk doen. Voor meer informatie bron

- Anti kopieren en rechtermuis knop script.

Je kan een anti kopiëren en een anti rechtermuis knop op je website zetten. Zo kunnen ze niet kopieren. (Zie bron voor de script)

- Discliamer

Sommige website heeft een Discliamer. Daar laat je zien waar de website je niet verantwoordlijk bent. (Bv. 'Parkeren is op eigen risico.' Dit is een disclaimer, is je auto gestolen? Helaas op eigen risico! (Wat is disclaimer, bron.)

Je kan in je disclaimer zetten dat het jouw foto's zijn. (je acteursrecht)

(Gratis disclaimer? Bron!)

Ik hoop dat je hier aan wat heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor de fouten in de tekst. Het lukt even niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het niet duidelijk is zeg het maar even dan leg ik het wel goed uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je Firefox gebruikt, kun je een add-on gratis krijgen bij Firefox die Anti kopieren en rechtermuis knop script ongedaan maakt. Je kan dan ten alle tijden kopieren. Even een weetje.
"helaas mijn hosting ondersteunt deze optie niet"
Sterker nog... Er bestaat geen hoster die dat ondersteunt. Want dat kan namelijk niet!

Een foto op je site bestaat uit pixels. Als een bezoeker die op zijn eigen scherm kan krijgen, kan die bezoeker _altijd_ die pixels kopiëren naar een grafisch programma middels de knop printscreen op je toetsenbord. Probeer het maar eens: ga naar een willekeurige website, druk op de toets printscreen, ga naar een grafisch programma (een tekstverwerker bijvoorbeeld kan eventueel ook, om het effect te bekijken), en druk dan op plakken.
Voila! De foto is gekopieerd. Zelfs als de foto niet in één keer op de monitor past, kan men simpelweg meerdere keren printscreen gebruiken en de boel aan elkaar plakken zodat ze de volledige foto krijgen.
Doorgaans kan men ook jouw foto's kopiëren vanuit de browsercache.

De auteursrechten behoudt je sowieso. Als iets te kopiëren is, wil het niet zeggen dat dat daarmee jouw rechten op je foto's zou vervallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk hier eens naar. Het heeft niets met je hosting te maken, je schakelt het javascript uit. RightToClick Stops javascript annoyances such as forbidden right click, forbidden text selection or cascading dialog boxes. Latest update: Check bottom link 'Older/other versions' !
Rated 5 out of 5 stars (78)
418,833 users Maak maar een beveiligde pagina en ik copier wat je wilt.
Dat zal helaas niet lukken.
Alles wat op internet te vinden is, is te jatten.
Klik maar eens in je taakbalk - Extra - Mapopties - Weergave - puthaakje zetten in Verborgen bestanden en mappen weergeven.
Daarna is alles zichtbaar in je Temporary Internet Files. Deze map is te vinden;
C:\Documents and Settings\jouw naam\Local Settings\ Temporary Internet Files. Je zal zien dat daar alles staat wat je bezocht hebt en kun je zo de bewuste afbeelding naar je eigen mapje slepen.