Wat doen 'trojaanse paarden' en hoe weet ik of ik veilig zit met m'n pc?

Ik kreeg een melding toen ik een op het oog een normale link opende. 'Infectie' met 'trojan horses'. Volgens mij is m'n computer vrij goed beveiligd. M'n computer gaf me meteen wat tips, maar hoe weet ik of hij nu weer schoon is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

"M'n computer gaf me meteen wat tips" dat zijn nou net de verdachte zaken.
Veelal popups van dubieuze websites die dubieuze beveiligingssoftware verkopen.
Als je een goede virusscanner hebt, een veilige browser gebruikt, veiligheidsupdates voor windows installeert en niet blind op elk linkje dat je ziet klikt, kun je de onzinmeldingen die je op webpagina's ziet met een gerust hart negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
als de melding gemaakt wordt door je standaard virus scanner dan is er niet veel aan de hand meestal als ie wordt gesnapt dan wordt het ook wel opgeruimd
maar mocht je een melding krijgen en natuurlijk een link naar een betaal programma dan zit je fout en het is geen virus maar een malware , eigenlijk scareware want er is verder weinig aan de hand
naast een virus scanner heeft elke computer ook een malware scanner nodig vind ik wwww.malwarebytes.org
vind je een goeie gratis malware scanner
lukt het je niet deze te installeren dan heb je zeker malware op je pc
start de pc dan op in veilige modus met netwerkverbindingen en installeer het programma dat lukt meestal wel
en scan en verwijder de troep start daarna weer op in normale modus en scan nogmaals dan zou het weer helemaal okidoki moeten zijn
Een Trojaans paard is in de computerwereld een functie die verborgen zit in een programma dat door de gebruiker wordt geïnstalleerd. Deze functie kan toegang tot de geïnfecteerde computer verschaffen aan kwaadwillenden en zo schade toebrengen aan de computergegevens of de privacy van de gebruiker. In het jargon gebruikt men ook wel het Engelse Trojan horse of kortweg trojan. Het is genoemd naar het Paard van Troje waarin Griekse soldaten de stad Troje binnenkwamen om de poorten van de stad van binnenuit te openen.

Een Trojaans paard is dus niet een programma dat zelfstandig beschadigingen aan de geïnfecteerde computer veroorzaakt, zoals een computervirus. Een Trojaans paard moet bovendien door de gebruiker worden gekopieerd en kopieert niet zichzelf naar andere computers, zoals een worm dat wel doet.

Trojaanse paarden worden vaak verstuurd als bijlage bij e-mail, vermomd als liefdesbrief of pornografisch materiaal, maar kunnen ook via chatprogramma's worden verspreid of verstopt zitten in programma's die gedownload worden van een website of een P2P-programma.

Toegevoegd na 40 seconden:
Preventies
Open nooit uitvoerbare bestanden (.exe) of scripts (.vbs) die als bijlage via e-mail ontvangen worden.
Download en/of installeer nooit verdachte applicaties van het internet.
Scan alle binnenkomende post en gedownloade documenten met een recente versie van een virusscanner.
Zelfs als al deze voorzorgsmaatregelen genomen worden, is het niet uitgesloten dat het systeem gekraakt wordt. Elke barrière die opgeworpen wordt, verkleint de kans op inbraak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een grondige (geen snelle) scan te doen met je virusscanner, dan zal het vanzelf tevoorschijn komen als er nog een trojan in je pc bevindt.

En oja, scan je pc voor de zekerheid ook nog even met het programmaatje; Malwarebytes' Anti-Mailware, helpt zeer goed. Op de volgende website kun het het dowloaden en bevindt zich een uitleg.

http://www.idealsoftware.nl/MBAM/

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eigen antivirus programma laten lopen. Als die niets vind, nogmaals een online virusscan erop zetten, b.v. AVG, dan kan je voor 99,9% zeker zijn dat je safe bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt kans dat je door op zo'n melding te reageren juist een virus of trojan (een programma die een achterduer opent voor iemand die op jouw PC wil inbreken of in en spambot netwerk o.i.d wil gebruiken) binnenhaalt, met daarbij gerusstellende meldingen dat alles in orde is. Vertrouw voor virusmeldingen nooit op een melding van een website, alleen op jouw eigen virusscanner (die je natuurlijk hebt, en die ook op trojans op web-sites controleert).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was zou ik direct A.V.G downloaden, dan zit je meteen veilig. een trojaans paard kan je privacy gegevens of andere bestanden beschadigen of zelfs kopieren