Bestaat er zoiets als optionele beveiliging op je router?

Ik ben een wantrouwend persoon en een voorstander van optimale beveiliging. Is er een optionele manier om mijn router te beveiligen afgezien van de standaard WPA2 encryptie? Ik gebruik EFS en Axcrypt om mijn data te beschermen.

Ik wil gewoon mijn thuisnetwerk optimaal beschermen tegen eventuele indringers als dit dan mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een extra beveiliging, die volgens mij op veel routers kan worden toegepast, is dat je apparaten specifiek toegang geeft, bijvoorbeeld op basis van het mac-adres van deze apparaten. Hoewel dit ook niet voor 100% waterdicht is werpt dit wel een extra drempel op. Zeker als dit kan worden toegepast in combinatie van dat apparaten niet automatisch door het netwerk worden geaccepteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op veel routers kun je alleen bepaalde MAC-adressen toegang geven.

Je kunt ook de lijst met apparaten bekijken waarmee de router ooit contact heeft gehad, en dan ergens de optie aanzetten dat ALLEEN DIE apparaten verbinding mogen maken. Soms heet die optie iets in de trant van "geen nieuwe apparaten toestaan", of "onbekende apparaten weigeren".

Je kunt het roepen van de naam van het netwerk uitzetten. Anderen zien dan wel het signaal van jouw netwerk, maar kennen de naam niet. Als je dan op je router instelt dat het verbindende apparaat de naam moet doorgeven, maak je het een indringer extra lastig.

Op veel routers kun je aangeven welke IP-adressen mogen worden uitgedeeld aan apparaten die via wifi contact maken. Als je de serie IP-adressen heel klein maakt, kan er niemand meer bij zodra jij verbinding hebt. Als jij bijvoorbeeld altijd maar met één laptop verbinding maakt en nooit tegelijk met een ander apparaat, stel je de IP-range in op een "range" die slechts 1 IP-adres lang is. Jouw laptop maakt verbinding en krijgt het enige beschikbare IP-adres. Een indringer die erin slaagt alle overige beveiligingen te omzeilen komt er nu alsnog niet in omdat je router geen IP-adressen meer over heeft om uit te delen.

Je kunt de signaalsterkte van je router omlaagschroeven. Dit is een kwestie van experimenteren. Vind een sterkte waar jouw apparaten nog goed mee overweg kunnen, en doe er dan voor de zekerheid 10% bij. Nu is het voor anderen, die verder weg zullen zijn van jouw router, lastiger om nog verbinding te maken omdat daar het signaal al erg zwak is.

Als je je wifi niet gebruikt, kun je het wifi-signaal van de router uitzetten. Mijn router heeft daar een knopje voor; kijk op jouw router hoe jij het signaal moet uitzetten.

Tot slot kun je sommige routers zo instellen dat ze eens per zoveel tijd een mailtje naar jou sturen met daarin een overzicht van alle apparaten die verbinding hebben gemaakt, en de tijdstippen waarop dat is gebeurd. Je bent dan weliswaar te laat, maar dan weet je in ieder geval dat iemand heeft ingebroken.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie en duidelijke reactie! Maar hoe pas ik de scope aan in mijn router? Ik heb de broadcast naam al uitgeschakeld en de DHCP ip addressen al als statisch vast gezet op de apparaten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Wat bedoel je met 'scope'? Da's namelijk typisch zo'n woord waar iedereen iets anders onder verstaat. Als je de range aan IP-adressen bedoelt die jouw router kan uitdelen, dan hangt het van je router af hoe je die aanpast. Meestal vind je dit bij DHCP-instellingen.