Is portforwarden gevaarlijk?

Ik wil graag voor mijn minecraft server onze port 25565 openzetten maar van mijn vader mag dat niet!
Zijn er eigenlijk gevaren?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Als je een poort openzet kun je vanaf internet, via die poort, naar de minecraft server. Als de minecraft server niet veilig is kan een hacker darvandaan dingen binnen het netwerk gaan doen. Hoe gevaarlijk het precies is kan ik niet beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen is dat bij jou het beveiligings besef niet goed is. Je geeft namelijk nogal wat informatie in de vraag (het poortnummer waar het om gaat, het spel waar het om gaat). Je had deze vraag ook zo kunnen stellen dat deze info er niet bij zou zitten.

Ik denk daarom dat je vader gelijk heeft met zijn terughoudendheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er kan niet veel mis gaan. De meest voorkomende fout is dat je de verkeerde poort gaat forwarden dus het fouten nummer gaat invoeren.

M.b.t. gevaren portforwarden: Het enige gevaar zit 'm in de ontvangende computer (dus de Minecraft server in jouw geval).
Risico's: Als het serverprogramma (bij dus het Minecraft server-proces) te hacken is of de computer op tilt doet slaan door bepaald netwerkverkeer dat hij over de geportforwarde poorten krijgt toegestuurd, dan is dát het risico. In het geval van MC ga ik ervan uit dat de serversoftware veilig genoeg is om ernaar te laten portforwarden.

Waar je wel voor moet oppassen is dat je wel de goede poort toestemming geeft en niet iedereen en alleman.
Verder is het onder Windows sowieso oppassen wat je download, want Windows is natuurlijk erg virusgevoelig.

Het is altijd op eigen risico! Wat je ook doet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf ook gedaan. Geen probleem, want op de luisterende computer draait je minecraft server en dat is ook de bedoeling. Zet wel de whitelist aan! Als het voor een kleine vriendengroep is kun je ook Hamachi overwegen, daarmee maak je zeer eenvoudig een vpn zonder poorten te hoeven openen.