Moet ik Windows firewall uitzetten als ik een beveiligingspakket installeer?

Ik heb een beveiligingspakket gekocht. Nu las ik dat je nooit 2 beveiligingsprogramma;s aan moet hebben, dus heb ik die van Windows uitgezet. Maar Windows geeft steeds maar de melding dat ik hem aan moet zetten en geeft ook steeds nieuwe updates ervoor. klopt dat wel? Ik zit op Windows Vista trouwens, denk niet dat dat uitmaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een firewall kun je zien als een elektronische portier. De firewall staat tussen het eigen netwerk en een ander netwerk en bepaalt of ingaand en uitgaand verkeer is toegestaan. Op basis van bepaalde criteria wordt toegang tot het eigen netwerk of contact met een ander netwerk niet toegestaan.

Wanneer je dus 2 firewalls hebt draaien moet informatie van een naar het internet dus langs beide 'portiers'

Nu zou je kunnen denken dat 2 portiers samen sterker zijn dan 1 portier. Dit is echter niet het geval (afgezien van het zeldzame geval dat de firewall zelf gehacked wordt)

Wel is het zo dat configuratie verschillen er toe gaan leiden dat de ene firewall bepaalde data wel door zal laten, en de andere niet.
Wanneer een bepaald programma dan toegang moet krijgen tot het internet, en dat lukt niet, dan is het altijd een hele puzzel om uit te zoeken welke firewall de zaak blokkeert.
Het wordt dus allemaal een stuk complexer.

De voordelen van een dubbele firewall zijn dus minimaal, terwijl de nadelen erg groot zijn.

Het draaien van meerdere firewalls wordt dus afgeraden.

Check voor je de windows firewall uit schakeld wel goed of jou nieuwe beveiligingspakket zelf ook echte een vervangende firewall aan boord heeft, en dat deze ook aan staat.

Voor virusscanners is heet een beetje dubbel. De ene scanner kan wellicht virussen detecteren die de ander mist. Meer scanners zou dus beter zijn. De praktijk wijst echter uit dat meerdere scanners elkaar aardig in de weg kunnen gaan zitten met valse meldingen en crashes als gevolg.

In theorie zijn meerdere virusscanners dus nuttig, maar in de praktijk wordt aangeraden het bij 1 goede te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee hoor, je kunt die gewoon aan laten staan.
Dat je geen twee tegelijk moet gebruiken slaat op het dubbel gebruik van een beveiligingspakket , dus PC tools met Mcafee samen, Norton met AVG etc etc etc
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Onjuist: het is niet alleen zinloos om twee firewalls in te schakelen, het betekent ook een tragere pc, wat nergens voor nodig is.
Het beste kun je de Windows firewall uitzetten zodra het nieuwe pakket werkt. Twee firewalls die tegelijkertijd draaien zorgen voor onnodige vertraging van je pc (zie bron).

Een eventuele andere virusscanner moet je verwijderen. Wellicht is het nodig om de pc opnieuw op te starten voordat de meldingen definitief ophouden.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar dat je daar een min voor krijgt.
Van mij krijg je een plus, omdat volgens mij je antwoord geheel juist is.
Ik ben ervaringsdeskundige want heb net F-Secure geinstalleerd :-))