Hoe kom ik van het computervirus "Trojaanse Paard" af?

Windows xp

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb een scan gedaan met het antivirus programma "AVG". Het trojaanse paard staat nu in de quarantaine.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Powergen
11 jaar geleden
Als die hem in quarantaine heb gezet heeft je virusscanner hem er al afgehaald..

Antwoorden (5)

Welk virus ? Er zijn namelijk nogal wat -honderden ? Duizenden welicht ? - virussen die in de categorie 'Trojan' vallen ; virussen die zich vermommen als gewone programmaatjes en zo je computer infiltreren - als de soldaten in het Paard van Troje.

Over het algemeen is het handig - als je er zelf absoluut geen verstand van hebt - een handige computerjongen naar te laten kijken. Ben je iets handiger, dan kun je het wellicht zelf door te zoeken naar het virus in kwestie.

Toegevoegd na 1 minuut:
(De precieze aanpak verschilt nog wel, dus daar kan ik hier niks zinnigs over zeggen, maar ze vereisen meestal wel zaken als systeemherstel of gevogel in de registry. Heb je daar geen verstand van, blijf er dan ook liever vanaf. Tijd voor de computer-dokter. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het betreft hier het Trojaanse paard Generic25.CCZJ
Deze veroorzaakt op het internet de "about:blank"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb Avast Anti Virus. Dat programma stopt wanneer hij een virus opmerkt, de virus in de zogenaamde ''Virus Chest'' zo kan de virus geen schade doen. Misschien is er ook bij AVG een virus chest
Er bestaan cd roms (Herstel)die je computer in de fabrieksinstellingen terug zet. Deze cd gooit alles van je computer wat op de C schijf staat. Dus alles wat belangrijk voor je is op de computer moet je wel even op een cd zetten zoals Foto's, muziek bepaalde bestanden en gegevens anders ben je het kwijt. Het nadeel dan wel weer is dat je weer verschillende updates moet downloaden. Verder bestaan er virusscanners zoals AVG en NOD32. Hoop voor je dat deze tips je kan helpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
zag net dat je AVG al geprobeert heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als AVG het in de quarantaine heeft gezet is het virus al onschadelijk gemaakt maar veel virussen hebben een tegen mechanisme.

Om het korter te maken je kan zoals hierboven is gezegd je gehele pc resetten maar vanuit mijn mening is dat erg primitief.

Wat je kan doen:

-Update en laat AVG een volledige scan doen.

-Installeer het programma Malwarebytes (vergeet niet te updaten!) en laat die scannen.

-Ga naar de site "http://www.eset.com/us/online-scanner-popup/" en scan je pc en laat ESET de geïnfecteerde programma's verwijderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je zou overigens ook de bestanden in:
C:\windows\temp
en
C:\windows\prefetch
kunnen verwijderen, sinds virussen zich daar ook vaak vast zetten.
BELANGRIJK!: Alleen de bestanden in de map niet de map zelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Norton 360, AVG of hitman pro <-- is gratis te downloaden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de trojaanse paard in de quarantaine is is die al onschadelijk. Natuurlijk kan er altijd meer trojaanse paarden inzitten (eventueel andere malware). Daarom is het belangrijk dat je een volledige scan doet en daarvoor update. Ook kan je online scans gebruiken als die nog wat vinden

Natuurlijk kan die trojaanse paard niet zomaar op je pc komen.

Is je computer up-to-date? Zoek even naar updates!

Ook is het verstandig om je firewall te controleren. Is die aan? Is die up-to-date? Zijn er geen onbekende poortjes?
Als er vreemde poortjes zijn zet die dan menteen uit!

Ook is het handig dat je bijlagen blokkeert bij je e-mail.
(Soms wordt in de bijlagen een trojaanse paard ingezet. Als je die dus opent krijg je hem)

Voor verder tips lees de Bron.