Wat bezielt iemand om computervirussen te maken?

Laatst kreeg ik weer een e-mail van een kennis met een waarschuwing dat er weer een nieuw virus is gelanceerd. Die kan heel je computer laten crashen! Maar wat ik me toch afvraag: wat heeft zo-iemand eraan om andermans computers te vernielen? Kan-ie dan je gegevens zien ofzo? (Ik kon het namelijk niet echt vinden in de overige vragen over computervirussen).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Motieven lopen uiteen van

-de kick
-kijken of je het kan
-prestige (laten zien dat je het kan)
-geld (in opdracht voor een criminele organisatie)
-lulz

Toegevoegd na 5 minuten:
Er is ook nog een groep die wil laten zien dat een systeem zwak is en dat met een proof of concept laat zien. Als dat stukje code in de handen valt van mensen met minder zuivere motieven is de kans groot dat ze het herschrijven of delen code gebruiken om het tot een daadwerkelijk probleem te maken.

Toegevoegd na 9 minuten:
En leg even de min uit als je wil, doe ik ook altijd, is wel zo netjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja. Als je computer kapot gaat, heeft de hakker die het virus heeft gemaakt tegelijkertijd al je gegevens te pakken. Denk maar aan bankwachtwoorden. De grootste reden van het maken van een computervirus is geld.

Toegevoegd na 38 seconden:
Hakker=hacker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De basis oorzaak ervan is waarschijnlijk dat zo'n persoon gegevens van anderen wil achterhalen om daarmee geld te kunnen krijgen. Als het geen bankgegevens betreft, dan wel bijvoorbeeld privéfoto's waarmee gedreigd kan worden die openbaar te maken als je niet betaalt.
Amadea
11 jaar geleden
Sommige virussen brengen geen echte schade toe maar willen gewoon 'gezien' worden. Natuurlijk willen die programma's dat zelf niet maar wel de makers ervan. Waarom ze het doen? Vaak omdat ze zich op die manier 'geslaagd' voelen. Virusschrijvers proberen elkaar dan de loef af te steken door een groot aantal pc's te besmetten, of een technisch erg ingenieus virus te schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk willen die programma’s dat zelf niet maar wel de makers ervan. Sinds wanneer heeft een programma een wil?
En dan zijn er ook nog de mensen die het doen omdat ze het kunnen. Geen andere reden dan te laten zien waartoe ze in staat zijn
11 jaar geleden
ik heb al eens gedacht dat makers van de antivirus programma's er achter zitten. als er geen virussen meer bij komen worden deze anti programma's ook niet meer gekocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit scenario is vaak geopperd, ik denk echter dat zonder dat virusscanmakers virussen maken er genoeg anderen zijn die wel virussen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Virussen en malware zijn de afgelopen jaren zo sterk veranderd (qua doel en gedrag) dat dit inderdaad erg plausibel is. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat alle virussen van de hand van antivirusprogrammamakers zijn, maar allicht wel enkele. Nochtans bestaat er een handige oplossing: gebruik maken van een opensourcesysteem i.c.m. het gezond verstand: weinig wilde virussen die je dan wat kunnen maken.
Dat kan echt veel verschillende redenen hebben.
-verveling
-haat
-geld
-liefde
-wraak

Ik denk dat het merendeel zoiets heeft van; "kijk eens wat ik kan" en ik denk dat de zielen van deze mensen aan vakantie toe zijn ;)