Hoeveel % is wel eens gestumbled op een belangrijk wachtwoord?

Hoeveel procent van de NL-bevolking (ik houd 't maar even op 12+) is wel eens (al dan niet dat ie er bewust naar opzoek was) op een wachtwoord (+username) gestuit waarmee er aardig kwaad gedaan zou kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je daar antwoord op wilt hebben, dan is het nodig dat daar statistieken over worden bijgehouden. En je weet best dat dat niet gebeurt. Ik neem aan - door je vraag - dat het jou is overkomen, ik raad je aan daar geen misbruik van te maken.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha nee hoor... Doe ik niet. Ik heb eens een ebay-account gevonden van een juwelier. Ik had bijv. een bod op juwelen kunnen doen, dat zou niet direct opvallen... En dat ie dus een rekening (+de juwelen, dat wel) toegestuurd krijgt.
Maar er zijn wel een IP-logs en dergelijke, dus... Heeft geen zin.
AWM
14 jaar geleden
Nou ja, daar is wel wat op te vinden als je kwaad wilt.
Eén open Wifi-netwerkje in je buurt is voldoende om je gang te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wou ik zeggen ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, of 'P@ssword'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar van de meestgebruikte wachtwoorden:
sex
god
secret
Gelukkig worden die tegenwoordig meestal door de systemen niet meer geaccepteerd.
AWM
14 jaar geleden
Nou, je Wifi-routertje maakt daar geen bezwaar tegen, hoor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh... Nou dat lijkt me niet zo slim. Welk routertje is dat?
AWM
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit een routertje gezien dat eisen stelt aan je wachtwoorden en WEP/WPA-codes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn wachtwoord is geheim.
AWM
14 jaar geleden
Met een hoofdletter, of gewoon 'geheim' ?:D :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ik je helaas niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je IP-adres, Biertje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo geheim, dat ik deze zelf niet eens weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom even langs op GVF... Dan kan ik je IP-adres misschien wel uitlezen, hahaha...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet nu waar ik dus niet moet zijn ;)

Andere antwoorden (5)

Vrij onmogelijk omdat te weten zonder informatie die word bijgehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar er kan misschien best een educated guess worden gedaan, of misschien is er wel een onderzoek bekend waar ik nog geen weet van heb.
Op 'hoeveel' is natuurlijk geen zinnig antwoord te geven. Wel dat het vaker dan je denkt voorkomt dat gevonden sleutelbossen bij de politie worden afgeleverd. Want hier is hetzelfde aan de hand als wanneer je een sleutelbos vindt op straat. Alleen als je weet van wie die sleutels zijn en op welk huis ze passen, dan kan je er kwaad mee aanrichten. Met wachtwoorden is dat net zo goed.

Het is altijd het beste om de sleutels terug te geven aan de eigenaar. Gaat het om een wachtwoord, dan is het dus ook wel zo netjes om de eigenaar er op te attenderen dat zijn wachtwoord rondslingert en misbruikt kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen zeggen dat het MIJ nooit is overkomen, noch privé, noch op het werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ICT-er stuit ik regelmatig op dit soort wachtwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar vind je die dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geven gebruikers aan mij door om hun problemen op te lossen.
Als zij willen dat ik het probleem verhelp, dan zal ik toch in het systeem moeten komen (met een wachtwoord).
Wat je dan zo af en toe aantreft... inclusief eventuele andere 'gevoelige' wachtwoorden en informatie in de mailboxen van die mensen. Misschien hangt het ook een beetje af van het bedrijf waar ik voor werk (advocaten) dan stuit je dus op wachtwoorden die al snel 'belangrijk' zijn.
Ik ook zeer frequent als ict-er ja.