email ontvangen van mijn vader zonder onderwerp en alleen 1 link, wat is dat?

Terwijl hij niets heeft verstuurd! Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je erop klikken, dan weet je wat het is. Daar krijg je dan vast spijt van, maar weet je wel wat het is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slim advies, Martine... Zit gegarandeerd een virus aan vast, dus of de pc dat nog kan navertellen na het openen?

Het beste antwoord

Klinkt als een klassiek voorbeeld van een poging om een trojan (soort malware/virus) te verspreiden.

Een verspreider van dit soort troep heeft op de een of andere manier ontdekt dat jullie e-mail adressen bij elkaar bekend zijn en misbruikt dat om te zorgen dat je eerder op zo'n link klikt. NOOIT DOEN!
Waarschijnlijk komt de e-mail ook niet van het adres van je vader maar heeft de maker die gegevens vervalst. Dit is voor een beetje ICT-er niet zo heel moeilijk.

Dit soort berichten kan je het beste gewoon negeren (en weggooien). Ze zijn gelukkig niet zo moeilijk te herkennen. Het komt redelijk veel voor en je kan het ook niet zomaar blokkeren omdat je toch e-mail van dat adres wil.

Het kan zijn dat je vader of jijzelf een virus heeft of gehad heeft dat dit soort e-mail adressen zoekt. Of de server van je e-mail provider heeft een lek (gehad). Hoe de verspreiders aan je adres komen maakt wat dat betreft minder uit. Je kan voor de zekerheid een virusscanner (Kaspersky heeft een goede gratis trial versie) en een spyware scanner (bv adaware of spybot) gebruiken op je eigen computer en die van je vader maar dat zal die e-mails niet tegenhouden. De verspreider heeft je adres (en dat van je vader) immers al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Waarschijnlijk een virus. De link dus zeker niet openen.
Heb zelf wel eens een email van mezelf gekregen, en dat was dan ook een virus of zo iets dat gewoon van elders verstuurd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen is dat spam, ik krijg regelmatig precies zo iets van iemand gevolgd door: ik heb het niet verstuurd dat was spam niet openen.

Adviseer hem zijn wachtwoord in ieder geval te veranderen en wellicht naar mensen te mailen dat ze niets moeten openen als hij er geen tekst bij heeft gezet van hem zelf.

Voor jou: vertrouw NOOIT mailtjes zonder tekst, als iemand niet de moeite neemt om iets meer bij een link te zetten doe jij niet de moeite om het te openen (en loop jij geen gevaar met virussen etc).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overduidelijk virus en spam. Gewoon negeren en verwijderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk is zijn wachtwoord van zijn hotmail/gmail uitgelekt. Raad hem aan om zijn wachtwoord aan te passen, maar onthoud ook dat je namens iedereen een mail kan sturen. De ontvanger is altijd te manipuleren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk is het spam dat ontstaan is uit een virus op zijn computer of door een phishing site waardoor mogelijk zij password gelekt is.
Ik zou hem aanraden om een virusscanner te installeren en te draaien en tegelijkertijd al zijn wachtwoorden laten wijzigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een antwoord vanuit een psychologische benadering: het is mogelijk dat hij een mail verstuurd heeft zonder het te beseffen (denk maar eens aan preoccupatie) en het is mogelijk dat het gesprek voorafgaand aan uw vraag ertoe geleid heeft dat hij dit ontkent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Creatief... maar als je hier in Nederland hoeven hoort, denk je dan niet dat het waarschijnlijker is dat het om paarden gaat dan om zebra's?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jazeker denk ik dan aan paarden. Als ik aan zebra's zou denken dan zou het tijd worden voor een serieus gesprek met een therapeut. Helaas waren de voor de hand liggende antwoorden gegeven. Dus kon ik niet anders dan een antwoord geven dat de vraagsteller tot nadenken zou kunnen brengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of gewoon niets zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad. Het lijkt echter alsof de vraagsteller het antwoord van zijn vader erg raakt en dit dus niet kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heeft 't er mee te maken dat het antwoord van zijn vader de vraagsteller raakt of niet?
In beide gevallen zou bijv. preoccupatie van toepassing kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
excuus, ik ben niet duidelijk geweest. Mijn vorige reactie was op de reactie van bierkaai: Niets zeggen is een hele goede optie, het lijkt er op dat dit echter niet kan gelet op het feit dat de vraagsteller een antwoord wil hebben.
Meestal heeft hij dan iets aangeklikt waardoor een virus wordt geactiveerd dat vervolgens alle personenigheid in zijn contractenlijst een mail stuurt met daarin een link waar anderen dat virus ook weer kunnen downloaden. Dit soort virussen is erg succesvol omdat ze steeds van vertrouwde personen af lijken te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan een verrassing van je vader zijn en dat hij het niet wil verklappen.
Alzheimer behoort ook tot de mogelijkheden.
Als je er op klikt weet je het maar dat doet me denken aan de film "Het gouden ei"
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste dien je "systeemherstel" uit te schakelen, anders heb je een eventueel virus na een paar dagen gewoon weer terug en ten 2e dien je je pc in "veilige modus" op te starten zodat eventuele virussen die opstarten in normale modus niet meedraaien (F8 tijdens het opstarten, maar eerst MalWare downloaden en de database laten update in "gewone modus" en dán pas opnieuw opstarten met F8 in veilige modus) Dan de scan laten uitvoeren, ook Super Anti spyware en GMER downloaden, Malware Antibytes pakt namelijk niet alles. Winword (heb 2010) vreet wel wat geheugen maar bij mij nog geen 5% cpu belasting dus pchulpje kon wel eens gelijk hebben dat je een virus of zogenaamde "rootkit" er op hebt. Ben zelf ICT-er en afgelopen week diverse pc’s en laptops "live security essentials" aangetroffen. Dit LIJKT een beveiligingsprogramma te zijn maar is ZELF een virus. *1 Download Malware bytes, *2 zoek naar internet op GMER * 3 download Super anti spyware *4 update alle programma’s waar mogelijk *5 start pc opnieuw op met F8 in "veilige modus" en laat alle 3 programma’s draaien.
That should do it. :D Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt me meer een antwoord op die vraag m.b.t. hoge CPU-belasting bij Word?
Als je die link hier plaatst, maar wel enigszins aangepast (bijv. een i door een ! of een e door een € veranderen), kunnen wij met grotere zekerheid zeggen dat het spam of malware is waar de link naartoe verwijst. (Want de kans daarop is levensgroot, tenzij je vader iets per ongeluk gedaan heeft).

_Iedereen_ kan een emailtje sturen met een nepafzender.

Heeft je vader een regulier, makkelijk emailadres (zoals voornaam.achternaam@providernaam.com, dan bestaat er een redelijke kans dat het emailadres gewoon gegenereerd is door een spamboer. Maar de kans is sowieso veel groter dat óf de PC van je vader óf de PC van jezelf óf de PC van iemand die het emailadres van je vader op de PC heeft staan, een virus heeft (gehad). Dat virus heeft dan alle emailadressen op de PC verzameld en naar een spamcrimineel gestuurd.
In elk geval is er best kans dat de PC van je vader of die van jezelf nu nog steeds een virus op de PC heeft.

Om het verzamelen van emailadressen door virussen tegen te gaan, moet jij (en je vader) in elk geval nooit CC gebruiken als je meerdere mensen adresseert. Dan zijn nl. ook al die PC's van belang inzake het verzamelen van emailadressen door een virus.

Stel jouw vriendin stuurt vanaf het werk een email of nieuwsbrief naar jouw vader en tegelijkertijd naar een stel anderen waaronder ene Piet Janssen (die jij niet eens kent), en gebruikt daarbij het veld CC in het emailprogramma. Als de PC van Piet Janssen dan zo'n virus heeft die emailadressen verzamelt voor een spamcrimineel, dan ben jij en je vader dus totaal niet actief betrokken geweest bij het lekken van het misbruikte emailadres van je vader.

Gebruik bij nieuwsbrieven _altijd_ en _alleen_ BCC.
Weinigen weten dit. Da's heel goed 'nieuws' voor spamcriminelen en phishers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"(die jij niet eens kent)"
...moest zijn: "(die jouw vader niet eens kent)".