Is het slecht voor je Laptop om het dag en nacht aan te laten staan?

Is het slecht voor mijn HP Pavilion dv6 om heb dag en nacht aan te laten staan, ik heb hem op netstroom met de accu eruit. maar is het slecht voor me laptop of kan het gewoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

In principe niet, maar het is net als met een auto, hoe meer je er in rijdt, des te sneller is ie afgeschreven. Echt kwaad kan het niet maar als ik een tip mag geven als ICT-er, gooi er een laptop koeler onder, zie bronvermelding. Voor de prijs hoef je het niet te laten € 5,99. Ook kun je stroom besparen met behulp van je FN toets en het "zonnetje symbool" je contrast verlagen/verhogen. Ook kun je in je configuratiescherm aanpassen dat de laptop niet op stand-by gaat bij het dichtklappen van het scherm bij energiebeheer of je moet 24 uur per dag wakker zijn. De koeler verlengt aanzienlijk de levensduur van je laptop en op zich kan het geen kwaad als je bijvoorbeeld dag&nacht aan het downloaden bent of hem als server gebruikt, door de koeler worden zowel je processor alsmede je harde schijf ontzien van overbelasting. Bij zeer intensief gebruik raad ik een SSD (solid state drive) aan welke nu nog aan de prijzige kant zijn maar dit wordt wel de standaard voor de toekomst. Vergelijkbaar met een geheugenkaart zeg maar. Hierin zitten geen mechanische onderdelen wat in een harddisk wel het geval is. Deze zijn razend snel en verbruiken veel minder stroom en gaan véél langer mee dan een "gewone harddisk" echter zijn redelijk gelimiteerd qua grootte nog op dit moment. Het ligt er dus compleet aan wat je met je laptop doet. Als je hem aan laat staan om bijvoorbeeld te downloaden is een NAS met ingebouwde torrent client goedkoper en kun je ook overal ter wereld bij je bestanden. Wat computer freaks meestal doen is Windows op een b.v. 64GB SSD Windows installeren en de data op een NAS zetten. Een "gewone" externe harde schijf raad ik af, 1 keer *poef* en je bent alles kwijt. Ditzelfde geldt voor je laptop harde schijf als deze 24 uur per dag aan staat en die kans is te verkleinen door zo'n koelpad er onder te zetten maar heb zo'n 100+ laptops meegemaakt waarbij het niet de processor was maar de harddisk die het eerste afscheid nam met alle rampzalige gevolgen van dien. * Advies: Neem zo'n koeler, zet je bestanden over op een SSD en koop een NAS. De DV6 series zijn prima notebooks en het meest kwetsbaar is toch wel je harde schijf bij 24/7 gebruik. De laatste bronvermelding is echt waar voor je geld en nee ik werk niet voor het bedrijf. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onwijs bedankt voor je antwoord. Nee ik download niet, dat doe ik overdag en zet ik 's nachts uit. Klopt de DV6 is een geweldige laptop. Ik heb een eigen online radio waarbij mijn laptop de server is. nu heb ik er al aan gedacht om een 'extra' computer kast te kopen, en die als server te gebruiken, maar dat kost te veel ruimte. ik ga die laptop server zeker kopen als ze hem weer op voorraad hebben. mijn radio is nu echter van 9:00 tot 23:00 te horen. want dan staat mijn PC aan. nu wil ik dat hij 24/7 te horen is. dus dan maar de laptop cooler. heel erg bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (5)

Het ligt er aan wat je er mee doet... Als je zware programma's uitvoert, zou hij er warm kunnen worden. Anders maakt het eigenlijk niet uit

Toegevoegd na 2 minuten:
Als hij aanstaat om bv veel te downloaden is dat een veel minder zware belasting voor processor en videokaart dan wanneer je grafisch hoogwaardige spellen speelt, aan 3D rendering etc doet.
Je zou ook het energieschema zo kunnen aanpassen dat als de laptop niet gebruilkt wordt hij toch zoveel mogelijk uitschakelt zonder helemaal af te sluiten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een toestel dat aan staat verslijt. Hoe meer het aanstaat hoe rapper versleten.
Als het dus niet nodig is, zet hem dan uit.
Bovendien verbruik je nutteloos stroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er Windows op draait kan na verloop van tijd het geheugen vollopen, ondanks vele verbeteringen is Microsoft nog steeds gevoelig voor memory leaks.

Daarnaast is het zo dat in je laptop draaiende onderdelen zitten. Ventilators en een harde schijf. Deze draaiende onderdelen hebben net als een auto gewoon een kilometerstand. Op een gegeven moment zijn ze op, maar dat gaat niet heel snel.

Tenslotte kost het natuurlijk stroom om je laptop altijd aan te laten.

Als je er niets mee doet is het verstandiger om hem uit te zetten, het geheugen is dan echt leeg. Start hij te langzaam op (nog zo'n Microsoftkwaal), installeer eens opnieuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als uw energiebeheer aanstaat valt alles stil na de ingestelde tijd, zo ook uw ventilator, harde schijf, beeldscherm.
Na de ingesteldetijd gaat hij zelfs in slaapstand.
Deze settings zijn apart in te stellen voor gebruik op netstroom of of accu.
Niettegenstaande alle berichten kan het dus geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat echter de memory leaks van Windows niet tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, daarvoor moet u een koude start doen, maar de vraag was of het slecht is.
Nee, in principe niet maar 1. als je hij aan de lader licht zou het veel geld kosten 2. het kan eventueel in brand vliegen