Als ik me niet vergis, hoort een IP-adres bij een locatie en niet bij een computer (?). Hoe voorkomt een open wifi misbruik?

Heb ik gelijk dat een IP-adres bij een locatie hoort en niet bij een specifieke computer? Als dat zo is, hoe voorkomen hotels en café's, waar je vaak gratis van Wifi gebruik kunt maken, dat derden geen illegale activiteiten op het internet ontplooien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (5)

Omdat alleen de gasten het wachtwoord krijgen. Het hele wifi is beveiligd met een wachtwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wachtwoord is toch voor 'iedereen' (Elke gast) verkrijgbaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....En is de gast dus toch anoniem?
Ik weet het niet helemaal zeker, maar als ik een beetje logisch nadenk en graaf in mijn eigen ervaring met computers en netwerken gok ik dat ze dat niet helemaal kunnen voorkomen. Wat ze wel kunnen doen, is bepaalde poorten dichtgooien wat de mogelijkheden beperkt.

Wat je in bijv. hotels ook meestal hebt, is dat je moet inloggen op hun netwerk via een login en wachtwoord wat je krijgt, hierbij lopen binnenkomende verbindingen en uitgaande verbindingen waarschijnlijk via hun eigen VPN of proxy, hierdoor kunnen ze nog beter filteren welk dataverkeer er is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een provider kan uw wifi een random IP-adres toekennen.
Anderen kunnen er niet op aansluiten omdat die ,in het beste geval, door u met een paswoord beveiligd is.
Hotels en andere openbare plaatsen zullen u een tijdelijk paswoord geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zegt over dat IP-adres klopt deels. Je computer zowel je MODEM hebben een IP-adres. (modem= je internet bron). En om ervoor te zorgen, dat anderen niet op jouw wifi gaan moet je ervoor zorgen, dat je modem is beveiligd met een Wachtwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hotel's, cafe's en jij thuis maken verbinding met het internet via een modem of een router (of een bridge, mar dan kan er maar één tegelijk verbinding maken dus dat laat ik hier buiten beschouwing).

In de meeste gevallen beschikt deze over twee ip adressen. Eentje aan de kant waar hij met de provider verbonden is. Dat is je openbare ip-adres, het ip-adres dat voor iedereen zichtbaar is.

Het tweede adres verbindt de router met de apparaten in het lokale netwerk, zoals je pc of tablet. Dit is een ip-adres in een privé-range en alle apparaten in het lokale netwerk hebben een ip-adres in dezelfde range, maar wel elk een eigen ip-adres dat op het netwerk uniek moet zijn.

Een ip-adres hoort dus in zeker opicht bij de computer of welk apparaat dan ook. Maar als je met je computer het internet op gaat, dan maakt de router voor jou contact en het 'zichtbare' ip-adres is dan het ip-adres aan de buitenkant van de router.

En dus lijkt vanaf het internet elk apparaat dat achter de router zit (in het lokale netwerk) hetzelfde ip-adres te hebben.

Als er dus vanaf een openbaar (of besloten) wifi netwerk (eventueel illegale) dingen worden gedaan op het internet, kan men vanaf het internet niet zien welke pc dat doet.

Maar op het lokale (wifi) netwerk kan de router wel zien welk verzoek van welke pc komt en bestaat er ook de mogelijk het zo in te richten dat het internetverkeer te controleren (en te beperken) is.