Hoe weet ik of er iemand meekijkt op mijn computer?

Ik zou graag willen weten of er iemand meekijkt op mijn computer, ik heb al even op gegoogled, maar kan niet goed vinden hoe je dit nou goed kan zien. Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.5K

Antwoorden (3)

Je kan via teamviewer of bijvoorbeeld via Skype op iemand zijn computer kijken. Hier moet je uiteraard wel toestemming voor geven. Als jij een fatsoenlijke anti virus op jouw computer hebt staan zal er nooit zoiets gebeuren, tenzij de overheid denkt dat jij een aanslag wil gaan plegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat de vraagsteller bedoelt of iemand zonder toestemming op jouw computer kan meekijken of luisteren wat jij doet op je computer,
en nee niet zoals iemand anders net gezegd heeft dat het onmogelijk is om iemands computer te ''hacken'' en zo toegang te krijgen tot beeld. Vooral als je XP of lager computer OS hebt die zijn slecht beveiligd tegen virussen of programma's die iets opnemen (een willekeurig iemand kan op jouw computer een programma installeren zonder dat de virus scanner iets merkt).
het mooie is is dat een virusscanner vaak geüpdate wordt en langzamer hand de nieuwste virussen begint te herkennen en deze verwijdert. Maar terugkomend op jouw vraag hoe weet je nou of iemand meekijkt.
antwoord heel simpel : je weet het niet . je kunt hoogstens je computer grondig laten scannen maar als het het programma niet herkent als ongewenst zou het het programma ook niet opruimen. je kunt wel heel simpel je internet connectie eruit pluggen hierdoor kan het recordings programma geen informatie meer naar buiten sturen en kun je vrij je gang gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niemand kan jouw ooit garanderen dat het NIET mogelijk is dat er iemand meekijkt. Simpelweg omdat er steevast al criminelen zijn die misbruik maken van gevonden zero-day exploits, nog voordat de programmeurs van de besturingssystemen er een medicijn voor hebben uitgebracht. En als je Windows of Apple gebruikt: niemand (behalve medewerkers van die bedrijven zelf) kan in de code zien of er nu wel of niet al achterdeurtjes zijn ingebouwd voor spionagediensten.

Wat je kan doen is je houden aan best practices en scans doen zoals deze: http://www.pandasecurity.com/activescan/. En deze: rootkit revealer van http://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb795534.

Best practices (inzake veiligheid) bij Windows:
-PSI installeren: http://secunia.com/products/consumer/psi/
-Firewall (software) + traffic monitor/shaper. (Bijv. NetLimiter.)
-Extra firewall (in een router die dat kan).
-Virusscanner.
-Automatic updates aan.
-Geen wachtwoorden laten onthouden door browsers.
-Geen services/processen laten draaien die niet noodzakelijk zijn voor datgene wat je met je PC doet. Dit vereist aardig wat onderzoek (googlen).
-Geen wireless maar alleen bedraad werken en internetten.
-Geen hacks installeren. In veel 'hacks' zit malware.
-Die spulletjes die je download via bijv. uTorrent, eerst een paar weken laten staan. Dan die zaken scannen, en dan pas starten als er niks gevonden is m.b.v. je laatste virusdefinities. Bij twijfel een bestand laten scannen via www.virustotal.com. (Er zijn wel vaak false positives, maar daar valt niks aan te doen.)

Evt. Java, Javascript en Flash uitzetten. Echter, gigantisch veel websites werken dan niet meer goed.
Aan een alternatief voor Acrobat Reader valt ook te denken; volgens mij worden daar vaak lekken in gevonden. Maar ik ben er nog uit of andere PDF-readers echt veiliger zijn.

Best practices (inzake veiligheid) algemeen:
-Linux gebruiken.
-Open Source gebruiken.
-Wachtwoorden NOOIT doorgeven; ook niet aan vrienden, familiieleden, partner, banken of andere instellingen.
-Wachtwoorden nemen van minimaal 16 karakters lang. Met daarin ook een paar speciale karakters, hoofdletters en kleine letters en een paar cijfers.
-Voor elke website/webdienst een ander (niet te herleiden) wachtwoord nemen.
-Veiligheidsvraag ('Naam van je hond', dat soort vragen) bij het aanmaken van wachtwoorden: geef daar altijd een idioot lang en ingewikkeld antwoord op, en nimmer het werkelijke antwoord.