Ze controleren de hele tijd. Wat er in je geheugen zit, wat er naar toe geschreven wordt, wat er uit gelezen wordt, wat er naar je je schijf geschreven en gelezen wordt. Bitje voor bitje. Je kunt ook nog instellen dat zo vaak als je wilt je heel schijf uitgekamd wordt. En ze houden zichzelf up-to-date doordat er steeds actuele informatie wordt gedownload, waaraan ze nieuwe malware kunnen herkennen.
AWM
14 jaar geleden
Zelf durf ik er geen uitspraak over te doen, aangezien ik en computers niet geweldig goed samen gaan.
Dus dat antwoord laat ik over aan deze interessante links. (heb ze zelf ook meteen gelezen, leuk om te lezen)

hopelijk heb ik je hiermee een beetje opweg geholpen.

Bron 1.
Hoe werkt een antivirus programma?

Bron 2.
Hoe werkt Avast?
(Mocht je Avast willen gaan gebruiken)

Heel veel succes! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed en ook nog eens gratis... En zonder morren en kraken zorgen ze goed ervoor dat je geen besmettingen oploopt tegen virussen, maar helaas tegen de mexigriep is Avast echter niet opgewassen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik al een half jaar avast en ik heb er helemaal geen problemen mee. Ik heb liever Avast op me pc staan dan AVG. Avast heeft de volgende voordelen op een rij:

- gratis!
- Hij scanned je werkgeheugen de hele tijd
- Hij is altijd up 2 date.
- Opties om je mail en je messenger (windows live) te beschermen.
- Je kan taken uitzetten, zoals mail protect los staat van de rest, zonder dat alles meteen uit gaat zoals de meeste virusscanners.
- erg makkelijk te beheren valt en als er een probleem is is deze erg goed te verhelpen door contact op te nemen met avast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op ExtremeTech is een artikel verschenen over de werkwijze van Anti-Virus programmeurs. Verspreid over zeven pagina's wordt ingegaan op de definitie van een virus en andere soorten ongewenste code, zoals een trojan horse. Daarnaast wordt gepraat over het vinden en analyseren van nieuwe virussen, en de geschiedenis ervan. Het laatste onderwerp is 'signature scanning' en hoe deze techniek gebruikt kan worden om nog onbekende mutaties van een virus op te sporen.