Op nieuws kan nooit copyright zitten. Dus als morgen de Euromast omvalt, is dat nieuws, en daar mag iedereen over berichten. Niemand kan aanspraak maken op de eigendomsrechten van dat nieuws.

Maar als dat nieuws al in een vorm is gegoten, dan is er al iets met dat nieuws gedaan. Het is niet alleen maar nieuws, want als het NOS-journaal of RTL nieuws daarover heeft bericht, dan is er een interpretatie, een duiding en/of vormgeving aan toegevoegd. Dan is er wel sprake van copyright, zelfs als dat door de publieke omroep is uitgezonden. In theorie mag je die beelden/berichtgeving niet gebruiken.

Maar de praktijk is heel anders: redacties van nieuwsuitzendingen vinden het zelfs wel prettig, als jij blijkbaar het nieuwsitem zó goed vond, dat je vindt dat het de moeite waard is om up te loaden, zodat anderen het nogmaals kunnen zien. Als je het echt netjes wilt doen, vermeld je de bron, en dan kan je niets gebeuren.

Er zijn 2 mogelijkheden dat je problemen kunt verwachten en b.v. een verzoek kunt krijgen je upload te verwijderen:

1. Je wekt de indruk met je upload, dat jij het nieuwsitem zelf hebt gemaakt.
2. Mensen die het door jou geuploade nieuwsitem willen zien, moeten daarvoor betalen. In dat laatste geval ga je iets verkopen wat gratis is, en dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee. Waar je wel mee te maken krijgt zijn copyrights dus altijd de bron erbij zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de producent af, waar je toestemming zal moeten vragen. Als het een uitzending betreft die is gefinancieerd met publiek geld (Ned. 1, 2 en 3), dan ligt het eigendom m.i. van die uitzendingen bij het publiek en niet (alleen) bij de betreffende omroep, en zou ik me geen zorgen maken. Indien ze je dan al aanklagen en tot de hoogst mogelijke rechter doorgaat, denk ik niet dat ze je iets kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beeldmateriaal van publieke omroepen zijn geen publiek eigendom, zoals MMM suggereert. Wees voorzichtig met het gebruik van beeldmateriaal. Daar zijn in principe altijd kosten aan verbonden.
Bij tekst ligt dat anders. Een rechterlijke uitspraak heeft bepaald dat nieuws 'van iedereen' is en dat daarom geschreven nieuwsberichten overgenomen mogen worden.
Maar, nogmaals, pas op met het gebruik van beeldmateriaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Beeldmateriaal van publieke omroepen zijn geen publiek eigendom, zoals MMM suggereert. " Ik zei erbij: m.i.
Denk bijv. ook aan de foto's van hubble. Die hubble is ook met gemeensschapsgeld betaald. Daarom moeten alle foto's openbaar zijn daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Mmm, Ik heb jouw, m.i., gezien inderdaad. Ik volg je logica ook. Maar vraagstellers hebben meer aan feitelijke info dan aan wat jij of ik vermoeden. Als je twijfelt aan de juistheid, is het daarom vaak beter om info niet hier in je antwoord te verwerken. Het zet de vraagsteller (en andere belangstellenden) op het verkeerde been en we willen juist graag helpen om een vraag goed beantwoord te krijgen. Toch? :-)