Ik hack websites, servers voor kennissen die een test willen uitvoeren voor de veiligheid (ok, vroeger deed ik het bij niet bekenden maar wel puur voor de kick om er in te komen) en later heb ik er een tijdje mijn baan van gemaakt (security tests, een soort legal hacker kun je zeggen).
Een hacker doet het voor de kick en zal bij het ontdekken van een lek ook de admin van die site inschakelen om het lek te dichten, met andere woorden kun je dus zeggen dat een hacker vaak behulpzaam is, een hacker gebruikt ook niet de "n00b" programma's die op het web rond slingeren maar gebruikt zijn eigen skills.
Helaas worden de laatste jaren dingen door elkaar gegooid door de media, men spreekt al over hackers als die een DDOS aanval uitvoeren of een programma gebruiken om op een website te komen, terwijl je dan eigenlijk moet spreken over script kiddies, dit zijn geen hackers, echter eigenen zij zich wel die titel toe helaas.

Maar ik ben geen cracker, ik verniel geen websites.

Das het verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een hacker is een persoon die ergens inbreekt, en een crack is een programmatje die een wachtwoord kraakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van oorsprong gaat het bij een hacker alleen om de kick om in te kunnen breken in een beveiligd computersysteem. Hij heeft verder niets kwaads in de zin met de eventuele gegevens waarover hij de beschikking krijgt.

Een cracker breekt ook in in computersystemen, maar dan wel met kwade bedoelingen. Dus om zichzelf te verrijken, of om andere redenen.

Maar in de volksmond worden beiden hackers genoemd.
bamibal
12 jaar geleden
Een cracker is toch een soort koek! Haha nee een cracker kraakt program en een hacker zoekt een omweg om ergens te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een redelijk groot verschil tussen hackers en crackers:

Een hacker is vooral iemand die wil weten hoe iets in elkaar zit, ze hacken een site, een programma, een encryptie algoritme etc. om erachter te komen hoe ze werken en eventueel verbeteringen aan te brengen (bijvoorbeeld bij open source projecten) of door te geven waar onveiligheden zitten aan de eigenaren.

Er bestaan ook professionele hackers die ingehuurd worden om websites en programma's te testen op lekken.
Hackers zijn meestal ook niet echt illegaal bezig.

Een cracker kraakt vooral dingen om ze te misbruiken zo kraken ze bijvoorbeeld sites om gegevens van iemand te jatten of een game om te zorgen dat mensen zonder de cd het spel kunnen spelen.

Vaak wordt er op het nieuws gesproken over hackers, maar eigenlijk worden daar crackers mee bedoeld.