Netwerkdetectie: uitgeschakeld veilig?

Volgende week moet ik voor mijn werk op een andere locatie inloggen met mijn laptop. Echter staan er een aantal zeer belangrijke gegevens op, die ik niet op een openbaar netwerk, zichtbaar wil hebben.

Als ik mijn ''Netwerkdetectie'' (windows 7), uitschakel, kan dan echt niemand mijn laptop zien of in? (Uitgezonderd hackers en andere vormen van illegale handelingen). En kunnen er dan geen bestanden ''gedeeld'' worden?

Ik hoop spoedig een antwoord op m'n vraag te ontvangen. Alvast bedankt! :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

Het is een zeer goede eerste optie om netwerk detectie uit te schakelen. Daarmee voorkom je dat Jan en alleman je computer zien als jij hem op een netwerk aansluit.
Maar dat voorkomt niet dat kwaad willende, getrainde computer hackers er niet bij kunnen. [Ik spoor computers op voor mijn werk ;) ].
Als je een methode kunt gebruiken om erg belangenrijke bestanden niet op je computer te hebben [zoals ze opslaan op een externe hardeschijf of USB stick, natuurlijk met encryptie], dan is dat de meest veilige methode. Anders is en blijft het hopen, en dat is niet iets waar ik persoonlijk lekker van slaap :)
Je zou ook een gedeelte van je harde schijf kunnen klaar maken met encryptie en daar je vertrouwelijke gegevens inzetten, en niet openmaken zolang je verbonden bent met het netwerk.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netwerkdetectie is zogenaamd "outbound" verkeer, dit betekent eigenlijk dat JOUW laptop gaat koekeloeren naar apparaten in de omgeving. (Printers e.d.) Je bent gewoon zichtbaar op het netwerk maar je eigen pc gaat niet op ontdekkingsreis zeg maar. Dit betekent niet dat je geen verbinding kan máken met een andere pc/printer als je de naam weet in het netwerk. En als je slim bent heb ik nog 2 andere opties voor je: *1 Gooi al je belangrijke data op een externe schijf, of nog makkelijker en gratis ook optie *2 Open een account op Adrive, daar kun je tot 50 GB GRATIS opslag krijgen met een maximale bestandslimiet van 1 GB per stuk. (Heb je bijvoorbeeld 2000 foto's, hak die dan gewoon met winzip, winrar of iets in stukken van 900 mb en gooi er een wachtwoord op. Veiliger kan het niet en makkelijker ook niet en bijkomend voordeel t.o.v. een harddisk is dat adrive niet crasht (dataverlies van een bakje koffie over je hdd of OEPS hij viel zo maar van tafel). Je hoeft ook niks mee te sjouwen en kunt er overal ter wereld bij. Mooiere GRATIS oplossing die nog veiliger is en ook nog betrouwbaar zonder gesjouw kan ik me niet voorstellen. Denk dat je vraag zo wel beantwoord is lijkt me. Mvg, een ICT-er ;)