Kan een computer echt kapot gaan door een virus?

Dus dat je echt helemaal niks meer kan doen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dat ik mijn pc niet meer kan ''repareren''.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (7)

De computer zelf zal niet kapot gaan. Wel beschadigd het de software die erop staat. Windows bijvoorbeeld, waardoor je inderdaad niks meer kunt doen op een gegeven moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je computer zelf eigenlijk niet (moederbord, processor e.d.), Maar de informatie op je harde schijf kan wel degelijk volledig onbruikbaar worden. Zodat je dus echt helemaal niks meer met je computer kunt doen, soms niet eens aanzetten. Al is die dan door een beetje computerdokter vaak nog wel te redden door hem te formatteren. Dan is het echter wel weer een onbeschreven blad; alles wat er ooit op stond os dan volledig verdwenen, en moet vanaf Windows (of ander OS) aan toe opnieuw geïnstalleerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus een Recovery terugzetten helpt (meestal) wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wel. Ligt een beetje aan het type virus.
Als het dieper in het systeem zit dan dat, en je zelfs via de bios niks meer kunt, wordt het wel echt specialistenwerk. Maar ook na opnieuw formatteren en installeren kun je weer een goede backup terugzetten natuurlijk. Dus af en toe een goede backup veiligstellen (niet op je PC natuurlijk) is zeker verstandig. Mijn man doet dat na een verse installatie (voor vrienden en kennissen) met Northon Ghost meen ik. Hebben ze de boel dan weer in de soep gedownload (en bij sommige hardleerse downloaders is dat met zekere regelmaat), dan kan hij in elk geval DIE image weer terugzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, denk maar aan overlocken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overklokken bedoel je ? Ja, dat is een mogelijkheid natuurlijk. Dan is-ie dood......
Een virus die de processor tracht te overbelasten kan daarin succesvol zijn als de koeling te lang niet schoongemaakt is(!!)
Sommige virussen veroorzaken veel warmte, ze houden het systeem zinloos druk bezig.
Is dan de temperatuurdetectie/warmteafvoer/ processorsnelheidreductie of andere zaken niet op orde, dan kan de computer wel degelijk defect raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wel: er software om je PC te overklokken dus als een virus dat ook doet kan je pc oververhit raken en dus fysiek kapot gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zou dan wel kunnen.
je software zeker wel, je hardware eigenlijk niet.
maar ja een virus van vandaag de dag is niet bedoeld om je pc kapot te maken maar om stiekem je te bespioneren
dus blijft een virus in de meeste gevallen verborgen zijn werk doen.
tegenwoordig valt er meer te vrezen van malware scareware en spyware
capthavoc
12 jaar geleden
Ik weet niet waarom mensen zeggen dat dat niet kan, maar het kan zeker wèl. Alleen zijn dit niet dagelijkse virussen die bedoeld zijn om je gegevens te stelen. Ook zul je deze virussen niet snel oplopen omdat ze meer door overheden/bedrijven worden gebruikt. Zulke virussen zullen dan vaak, zoals genoemd, je computer overlocken totdat deze het niet meer aan kan. Ooit gezien hoe je computer in een keer vlam kan vatten of kan gaan roken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
overloaden*
Elk onderdeel in je PC is 'reparabel' door middel van... vervanging. Behalve je data. Als je geen belangrijkte data hebt (foto's, etc.), dan kan dat verder ook geen kwaard.
Alles wat software kan doen om je PC 't vuur aan de schenen te leggen, kan een virus ook en wellicht nog in ergere mate. Want een virus is ook gewoon software.
Er zijn virussen die BIOS op je moederbord kunnen vernaggelen (flashen) op een manier dat je PC niet meer wil starten bijvoorbeeld. Dan heb je een specialist met speciale apparatuur nodig om je BIOS weer een nette flash te geven, want de standaard methode werkt dan niet meer.
Tegenwoordig komt er (steeds) meer hardware die geflasht kan worden. Alles wat geflasht kan worden, kan op deze manier te grazan worden genomen.