Hoe zie ik welk programma mijn harde schijf toch zo laat ratelen?

Is dat nou een virus? Of simpel windows dat een of andere indexatie doet? M.a.w.: waarmee kan ik zien welke programma's op dit moment iets op de harde schijf doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hiervoor raad ik Process Explorer aan. Het is een verbeterde versie van de standaard Taak Beheer (ik heb nog steeds Windows XP, dus ik weet niet hoe het zit met nieuwere versies van Windows).

Je vindt Process Explorer via onderstaande link:
http://www.downloadstad.nl/download/Process_Explorer.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, er bestaan softwares die process-monitoren heten of worden genoemd - daarin kan men zien welke processen gebonden zijn aan welke bestanden- en wat ze doen en hoelang - sommige monitoren laten het toe zulke processen te pauzeren en zelfs te stoppen/afbreken.

Niet altijd is dat laatste verstandig - en dient met voorzichtigheid te worden uitgevoerd.

Verder is het ratelen ook een teken van schijf activiteit en ook teveel activiteit - het defragmenteren kan ook dit verminderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke programma's er samen op de achtergrond met je pc worden opgestart kun je zien met de gratis tool HijackThis. Na het downloaden en installeren aanklikken en "do a system scan only" kiezen. Alle lijnen waar 04 voor staat dat zijn opstarttaken van programma's die op de achtergrond meedraaien. Meestal kun je dit bij de betreffende programma's zelf anders instellen zodat ze dit niet meer doen. Je pc zal er overigens ook sneller van worden als je niet zoveel opstarttaken hebt.

Voor download, zie bron. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij ligt het niet aan de programma's maar aan je harde schijf die moet je laten nakijken denk ik