Ik krijg een mail van ABNAMRO dat ze gehackt waren en vragen mij in te loggen op abnparticulier.ifastnet.com . Is dat wel te vertrouwen?

Ik krijg een mail met: Betreft: hackers actief op ABN.AMRO.nl

---------------------------
Afgelopen zondag is onze server aangevallen door hackers.Wij zijn bezig met ons onderzoek dat onlangs is ingesteld en hopen binnenkort deze hackers te ontmaskeren. Tijdelijk is het noodzakelijk dat alle ABN.AMRO klanten die gebruik maken van ABN.AMRO Internet Bankieren nu momenteel op de onderstaande website inloggen. Om uw ABN.AMRO bankieren te beveiligen dient u Eenmalig uw gegevens te verifieren op de onderstaande website. Als u eenmaal met uw bestaande gegevens heeft ingelogd is ons internet beveiligingsprocedure voltooid.


Let op! Deze beveiliging lukt alleen als u de onderstaande website volledig invult.


Klik hier voor de beveiligd ABN.amro site!


ABN AMRO N.V.
Afdeling Veiligheid.
Team Security.

------------------------------

De mail is verstuurd namens http://abnparticulier.ifastnet.com

Als je op Klik hier klikt in de mail kom je op abnparticulier.ifastnet.com

Hoe weet je of zo'n mail van ABNAMRO af komt en wat moet je hier mee doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mooi voorbeeld van een site die zich voordoet als originele site door exact dezelfde lay-out aan te houden, maar vervolgens wel je gegevens misbruikt. Bij internetbankieren NOOIT ergens anders dan op de originele site je gegevens invoeren. Je kunt de 'echtheid' van de site achterhalen door de verificatie te checken. Het verschil tussen de originele site (plaatje 1) en de nagebootste site (plaatje 2):

Je kan even kijken waar het vandaan komt, volledige weergave van adres. Ik zou er vooralsnog niet op inloggen en eerst de ABN BELLEN!

Niet doen. Wacht even het nieuws af of bel telefonisch met ABN (hoewel dit OOK gehacked kan zijn) Zoals altijd wordt gezegd zullen banken dit soort mailtjes NOOIT sturen. Toegevoegd na 1 minuut: Zoals ze al vragen moet je je gegevens verifiëren. Wedden dat ze om je pincode vragen.

Nee, da's absoluut niet te vertrouwen, oplichters aan het werk! In de prullenbak ermee....

Direct op het eerste gezicht klinkt dit uitermate twijfelachtig. Ik denk niet dat een bank een dergelijk bericht zou versturen. ALS er al iets mis is (of: mis is geweest), zullen ze eerder alle toegang blokkeren, dan wel bepaalde accounts blokkeren. Daarvan kun je dan wél een bericht verwachten. Het zomaar "verifiëren" van jouw gegevens op een jou onbekende site maakt dit erg verdacht. Ik verwacht eerder dat, ALS er echt iets aan de hand is, toegang zal worden hersteld na reparatie van het lek en de gevolgen. ALS jouw gegevens al in handen zouden zijn van de hackers, dan zullen ze jou via de normale weg van nieuwe gegevens voorzien - bijvoorbeeld via een postzending, al dan niet met verplichte legitimatie bij aflevering. Toegevoegd na 1 minuut:   Twijfel is hier dus gerechtvaardigd. Je zou de bank kunnen bellen om dit te verifiëren. Goede kans dat ze blij zijn met zulke meldingen, want dan kunnen ze wellicht in de gaten houden hoeveel klanten in deze val trappen en hun gegevens doorspelen aan de hackers die dit bericht hebben verstuurd.

Ik verwacht dat het phishing is. Check anders de website van ABN-AMRO zelf of ze een aankondiging doen of bel anders de bank. In ieder geval nooit zomaar je gegevens invullen op een onbekende website.

Dat is zo nep als het maar kan. Als je je gegevens invoert stuurt hij die naar de hacker en kom je in het gewone inlogscherm van ABN-AMRO. Lijkt het net of je een foutje hebt gemaakt. Ik kreeg een maand geleden ook zo'n mail, ik heb geen account bij ABN-AMBRO en heb het met nepgegevens geprobeerd. Vandaar dat ik weet wat er gebeurt. Trouwens, de vorige keer wilde ik het iemand even later laten zien, maar toen was de website al gesignaleerd en geblokkeerd.

het lijkt onbetrouwbaar als je die brief leest. voor de zekerheid, niet naar die site gaan. abn.amro.nl is sowieso betrouwbaar, die site is nogal onbekend dus ik denk dat het onbetrouwbaar is

Klinkt heel onbetrouwbaar! Ik ben ook klant bij ABN en heb de mail niet ontvangen, waardoor ik het al helemaal niet vertrouw.

Wacht rustig een dag of 5 af. Als ze gegevens over jou willen hebben komt dit bericht nog wel een keer. Dan zou ik actie ondernemen en met de bank bellen of deze informatie klopt, en mocht je eerder een uitsluitsel willen kun je ook direct bellen. Als je niets over de post krijgt van de abn amro is het waarschijnlijk te doen om inlichtingen van jou zijde ..dus reageer niet is mijn voorstel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100