Sinds enige weken worden er in mijn naam en met mijn emailadres mails verzonden naar mensen, zelfs naar mezelf. Hoe kan ik dit tegengaan?

Het betreft spam. Maar wat ik zo vreemd vind is dat het met mijn mailadres gebeurt. Nochtans vind ik bij mijn verzonden items niks terug.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (6)

Verander het wachtwoord van je e-mail en gooi een virusscan over je pc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mail ZOU gehackt kunnen zijn, maar die kans is erg klein. Wel is het verstandig om even je computer grondig te scannen op malware (malwarebytes is een goed programma) aangezien er virusjes zijn die jouw mail in de achtergrond gebruiken om spam te sturen.

Waarschijnlijker is het dat jouw adres en naam op een spamserver gekomen zijn. Vervolgens gebruikt de server gewoon jouw gegevens als afzender.Dit kan gewoon softwarematig aangegeven worden, en hoeft dus niet via jouw mailbox te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je email is gehackt. Het gebeurt ook niet op je eigen mail maar via de mailserver. Op hotmail is dit een heel bekende scam. Oplossing. Je password veranderen. Geeft dit geen resultaat dan zou je je mailprovider kunnen benaderen. Maar indien het een hotmail account betreft is password veranderen voldoende. Waarschijnlijk heb je ooit je msn gegevens op een msn lookalike website ingevuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je email gehackt is.
Al is het natuurlijk sowieso verstandig om zo af en toe je wachtwoord te veranderen. Waarschijnlijk stuurt iemand mailtjes en doet daarbij alsof jij de afzender bent.
Check in de bron van het bericht van welk IP-adres de mail is verzonden die jij dus zelf ook hebt gekregen. Op http://www.byte.nl/wiki/Mail_Headers#Mailheader_voorbeeld kun je voor een paar mailprogramma's lezen hoe dat moet.
Het IP-adres wat je bij het eerste "received" stukje ziet staan, betreft de gegevens van jouw provider. Maar daar onder (soms meerdere regels er onder) staat een "received" regel met gegevens van de afzendprovider. Als je daar een IP-adres vindt, zou je dat in kunnen typen bij
https://apps.db.ripe.net/search/query.html. Dan krijg je wellicht aanvullende (contact) gegevens van de betreffende mailhost/provider. Vaak staat er ook een abuse@provider.nl mailadres, die je kunt mailen met de mededeling dat jouw mailadres misbruikt wordt door een klant van de betreffende provider. Een beetje goede provider, gaat daarop wel actie ondernemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In aanvulling op de door mij als eerste genoemde link: Met mailheaders wordt hetzelfde als berichtbron bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak een ander e-mail account.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je een keer jouw contactenlijst geimporteerd op een website.

Het heeft helemaal geen zin om je wachtwoord te wijzigen. Vaak wordt dit via een website gedaan en wordt hierbij jouw email gebruikt. Iedere website eigenaar kan dit doen d.m.v. PhP.

Dit kan je helaas niet stoppen. Mijn advies: stuur iedereen in je contactenlijst een mailtje en geef hierin aan dat de berichten niet van jou komen.