Computer gehackt, ik weet wie het gedaan heeft. Kan ik die persoon aangeven?

Eerder mijn vraag was waarom het internet zo raar deed, en iemand heeft hem gehackt. Ik kan niks op een USB krijgen, want dat pakt die niet meer. Ik kan echt helemaal niks, en er zitten hele belangrijke documenten op. Ik weet wie het gedaan heeft, een 'vriend' die ik 4 jaar lang kende. Kan ik die persoon aangeven (anoniem), want ik weet waar die woont (plaats) en zijn naam, verder niks. Ik wil dit echt heel graag opgelost hebben, want dit vind ik erg.

Toegevoegd na 4 minuten:
En ja, ik weet zéker dat hij het heeft gedaan. Hij heeft me bedreigd via me YouTube account, en toen een paar dagen later gebeurde het.

Toegevoegd na 10 minuten:
Toen ik bevriend met hem was, hackte die ook al van alles. Hij heeft ook een account van andere gehackt op andere dingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dreigement is nog geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is nog steeds geen bewijs, bewijs is dat je hem dit hebt zien doen of dat hij het heeft toegegeven en dan heb je ook nog getuigen nodig want jouw getuigenis alleen kom je ook niet ver mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is hij gewoon een scriptkiddie, een pc hacken is veel moeilijker dan een account.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kunt *bewijzen* en dus niet alleen *vermoeden* dat hij zonder toestemming zich een account heeft toegeëigend, dan is dat inbraak en kun je het aangeven.
capthavoc
12 jaar geleden
Ik snap niet helemaal waarom je denk dat je gehackt bent
want als je alleen maar last hebt van die usb stick dat is echt niet een hack of iets dat een hacker doet ?
heeft hij je hotmail account gestolen o.id
werkt je eigen wachtwoord daarvan niet meer etc etc
je internet spaarrekening geplunderd ?
bestellingen geplaatst op internet in jouw naam ?
je eigen website besmeurd ?
dat is pas hacken
dus zul je goeie bewijzen moeten hebben
voordat je iemand aangeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@capthavoc
Dat is niet alles. Me internet start niet meer op, ik kan documenten niet op een USB stick zetten etc. Hij is écht gehackt.

Het beste antwoord

Jazeker kan dat, en de mogelijkheid bestaat dat als je reageert op dit bericht, iedere toetsaanslag die je doet op mijn reactie (een KeyLogger noemen ze dat) opgeslagen wordt en zelfs van afstand uit te lezen is. Dit is niet om je bang te maken, maar plaats vooral geen reacties op de vraag die je hier stelt, en ja aangifte is mogelijk, en ben zelf ICT expert en heb ook nog voor de mensen in het Blauw gewerkt dus weet met 15 jaar ervaring redelijk waar ik het over heb. Over het feit Youtube kun je sowieso aangifte doen, daar is de digitale recherche constant mee bezig. Grote kans dat dit bericht gelezen word door degene waar je een conflict mee hebt, die zal wel een achterdeurtje in je systeem hebben geïnstalleerd waardoor jouw vraag en mijn antwoord af te lezen zijn. Heb 2 bronvermeldingen erbij gevoegd, en 2 vragen: A: is je virusscanner up2date en heb je je windows wachtwoord al gewijzigd?
B: bij de bronvermelding is het handig om je virusscanner uit te schakelen omdat deze wellicht gaan miauwen dat er foute software op je systeem staat wat wellicht die virusscanner op tilt zet.

Er zijn altijd nog andere mogelijkheiden, zoals opstarten van een zogenaamde "live" CD, die maakt géén gebruik van je "gewone" opstart, maar start PUUR alleen op vanuit de CD en het geheugen, zodat die eventuele programma's (die meestal bijna onzichtbaar zijn als je je pc gewoon opstart) niet gestart worden.

Waar je ook naar kan kijken of er geen "vreemd kabeltje of usb stick" in je pc/laptop" ziet waar je niet weet waar het voor dient of het uiteinde niet kunt bepalen, alle troep er uit trekken, stroom, toetsenbord en muis en internet er weer in. dus hooguit 4 kabels... en dan eventueel een berichtje terug sturen naar mij, ben niet zo erg bang voor hackers... maar heb wél een enorme hekel aan mensen die zulke dingen flikken en ook een enorme stapel mensen die wellicht op zo'n GoeieVraag mij GRAAG willen assisteren om zulke praktijken uit te bannen.

Mvg. and good luck!
YunooToz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan er gewoon mee naar de politie stappen indien je bewijs hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je niet gewoon een virus binnengehaald? Een pc echt hacken vereist veel kennis en is eigenlijk volkomen nutteloos. Je kan hem aangeven maar als je geen bewijzen hebt behalve een vermoeden dan kom je niet ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het proberen, maar zonder bewijs kom je nergens en zelfs met bewijs denk ik dat de politie niets doet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn pc is ook een keer gehackt en toen deed de politie er wel degelijk iets mee. Sommige steden hebben er zelfs speciale rechercheurs voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry hoor, maar echt kansloos, ik hoor het graag wanneer het niet zo is, dan zal ik mijn nederige excuses aanbieden
Je kunt allicht even kontakt opnemen met de politie en vragen of ze hiermee wat kunnen en wat jij eventueel kunt doen. Mijn pc is weleens gehackt en toen kwamen ze zelfs aan huis om de aangifte op te nemen omdat ik toen door ziekte niet naar hen toe kon gaan.
Bij mij was het wel heel duidelijk dat hij gehackt was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja aangifte kan op basis van art. 350 SR vernieling / beschadiging.

Daarnaast kan je aangifte doen van bedreiging.