Het antwoord is: nee en ja.

Nee, omdat nog nooit iemand erin is geslaagd ook maar enig effect te laten zien van het aanwezig zijn van een modem op de slaap, of zelfs maar op het lichaam. Dat er een modem vlak naast je staat heeft dus, objectief gezien, geen enkele invloed.

Ja, omdat jij je zorgen maakt. Jij koppelt de aanwezigheid van het modem aan mogelijke negatieve invloeden. Daardoor zul je slechter slapen.

Netto effect van deze twee punten: ja, het modem heeft invloed op jouw slaap. Die invloed komt niet van het modem of van de signalen die het modem uitstraalt, maar van jouw eigen ongerustheid. Je veroorzaakt zelf je eigen negatieve invloed.

Dat neemt niet weg dat die negatieve invloed daarmee toch heel reëel is.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je slaap kan zeker worden beinvloed door de elektrosmog van de modem. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kussenpositie?
Bedoel je daarmee met je hoofd op of onder je kussen?

Zolang je kussen niet van metaal is maakt dat geen verschil. En metaal in je kussen lijkt me trouwens geen goed idee.

Waarom niet gewoon 'snachts de stekker eruit:
Geen straling en het scheelt weer een paar euro per jaar.
(ff zo'n stekkerdoos met schakelaar regelen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje vreemd begin, maar wel goeie tip ;) +je
peterjbruins
12 jaar geleden
+
niets daarover is zeker en zolang dat zo is kun je het beste in ieder geval met hoofd zover mogelijk bij zendertjes, kabels, snoeren en stopcontacten weg houden. Ook geen mobiel onder je kussen. Baat het niet dan schaadt het niet