Wat doet de politie met meldingen van oplichting mbt www.waveboarden.com?

Ik ben opgelicht door waveboarden.com en heb aangifte gedaan. Wat doet de politie hiermee en hoe kan ik hiervan op de hoogte blijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De politie doet in ieder geval met iedere aangifte iets! Wat ze doen dat is een tweede. Gaan ze de aangifte opleggen of gaan ze er daadwerkelijk mee aan de slag.
Ook zul je je moeten afvragen wat oplichting eigenlijk is. In de volksmond is het niet leveren van een product, na betaling, al snel oplichting terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Bedrog, in de volksmond oplichting, wordt als volgt omschreven in het Wetboek van Strafrecht:
Artikel 326 WvSr.

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Oplichting kun je dus plegen doordat je een valse naam gebruikt, een vals bedrijf gebruikt, dat je enkele kunstgrepen gebruikt, een onwaar verhaal verteld, iemand overtuigd om geld of goed af te geven, of dat die iemand een schuld bij je aangaat of dat die daardoor een schuld aan je kwijtscheld.
Kijk of een van deze dingen van toepassing is.

Maar voorzover ik kan zien is dat bij waveboarden.com allemaal niet van toepassing. Ik denk dat het bedrijf, waar jij kennelijk een bestelling hebt gedaan en die bestelling reeds hebt betaalt, failliet gegaan is en dus het goed (waveboard) niet kan leveren. (Ik keek even op de site dus weet het niet zeker) Maar dat het ook je geld niet kan terugstorten. Dat is dus geen oplichting, ook niet als ze al wisten, ten tijde van je bestelling, dat ze failliet zouden gaan.

Nu heb jij alleen nog maar een vordering op het bedrijf. Dat is het door jouw betaalde bedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niets :(
Zelf aangifte gedaan van aftroggelen van geld via internet, tot aan interpol gegaan. Uiteindelijk: Zodra het grensoverschreidend wordt kunnen ze nog weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal gaan ze pas wat doen als er meerdere aangiftes van dezelfde persoon/bedrijf binnenkomen.
Dus je moet (op Internet) op zoek naar mensen die ook door die site zijn opgelicht en vragen of ze ook aangifte willen doen.