Waarom dragen zo veel Japanners mondkapjes?

Je ziet vaak op beelden van tv dat veel Japanners mondkapjes dragen op straat. Nu er weer veel media aandacht voor Japan is, zie ik weer zo veel mensen die zo'n kapje dragen. Waarom doen ze dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (14)

Omdat er in Japan veel luchtvervuiling is, is het gezonder om een mondkapje te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smog, dus rook van fabrieken en uitlaatgassen.
en omdat japaners graag gezond willen doen Japan heeft de hoogste leeftijdsverwachting!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is niet helemaal waar. In Japan is de levensverwachting bij een pasgeboren kind 82,25 jaar. Er zijn drie landen met een hogere levensverwachting: San Marino (83,01 jaar), Macau (84,41 jaar) en Monaco (89,73 jaar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn ak leraar liet toch echt een betrouwbare site zien waar Japan op nr 1 stond. dat was in het jaar 2008 dus het kan onderhand wel veranderd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we het houden op landen met meer dan 1000 inwoners die niet allemaal rijk zijn dan ;-)
Bij dit soort rampen zie je vaak dat er veel ziektes ontstaan en om zoveel mogelijk te voorkomen dat ze getroffen worden door een of ander virus of bacterie. Dragen ze deze kapjes om zichzelf te beschermen. Dit zie je vrijwel bij alle grote rampen waar stoffelijke resten nog op de straten liggen of in het water drijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je het niet over nu hebben dan is je vraag ook beantwoord door de mensen hierboven :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de beelden van de aardbeving dragen mensen deze kapjes al dus het heeft niets met de ramp te maken. Op een van de filmpjes worden zelfs kapjes gedragen door personeel IN de supermarkt tijdens de beving. geen goed antwoord dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je het hele antwoord beoordelen. Ik vul hem namelijk aan voor het geval hij wat anders bedoelde.
Omdat ze bang zijn voor besmetting met virussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doen ze omdat ze bang zijn ziek te worden.
De sporters van de Olympische Spelen in China,
kregen allemaal een mondkapje, zoals door bouwvakkers gebruikt wordt tegen stof.
Dus dat doen ze niet alleen thuis in hun eigen steden,
maar ook op vakantie.
Ik heb in Cairo een groep Japanners gezien die niet alleen mondkapjes droegen, maar ook witte handschoenen.

Het is gebleken dat alleen de duurdere chirurgische mondkapjes echt bescherming geven tegen ziekmakende bacterien.

Toegevoegd na 18 seconden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/mondkapje-wel.42111

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier ook al uitgebreid aan de orde geweest:

http://www.goeievraag.nl/vraag/japanners-zuid-afrika-kampen-mondkapje.70976
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan ik het aardig mee eens zijn. +1
Naast alles wat hierboven allemaal staat zijn er ook veel mensen die de kapjes dragen wanneer ze zelf ziek zijn, zodat ze niet zo snel andere ziek maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de stoffen die vrijgelaten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn er zoveel dode mensen nog niet gevonden en dat kan weer allerlei ziektes veroorzaken waarvan de virussen en bacteriën door de lucht zweven. Ook moeten er nog veel gewonde mensen zijn die ook nog niet gevonden zijn. Bovendien lijkt het mij dat er ook wel de nodige rioleringsbuizen en putten kapot zijn en wie weet wat daar weer inzit.
Ook veel bedrijven zijn kapot gegaan en daar zit ook weer de nodige chemische troep van in de lucht.
Kortom heel veel redenen om toch maar een mondkapje te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwege de smogg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kans op besmetting door ziektekiemen die zich door de lucht verplaatsen heeft zo'n mondmaskertje enigszins nut mits er een soort gebruikt wordt dat virussen kan tegenhouden.

Met flodderdingen heb je geen enkele bescherming tegen virussen, terwijl bacteriën meestal op andere manieren worden overgebracht dan door inademing. Ik denk dat de bescherming via die mondmaskertjes sowieso marginaal is en dat een goeie conditie stukken beter werkt tegen besmettingen.

Ik vraag me altijd af waar het omslagpunt ligt. Op een gegeven moment zijn die dingen zo natbeademd dat het eerder besmettingsbronnen zijn, want broedplaats, dan dat ze tegen ziektekiemen beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat beter is voor je huid als er (mogelijk) radioactieve straling in de lucht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van alle maatregelen die geen ene ruk uitmaken, is een mondkapje toch nog wel verreweg de minst uitmakende ruk, naast haarlak en panties.
Ze doen dat omdat ze anderen niet willen besmetten als ze bv verkouden zijn, dus ze dragen ze niet alleen met rampen ofzo.
Omdat besmetting bij verkoudheid vaker overgebracht wordt door handen geven, dan via uitademing, is dat in Japan eigenlijk geen goede voorzorgsmaatregel. In Japan is het nog steeds zo dat men buigt bij een begroeting, waardoor contactbesmetting niet kan plaatsvinden
13 jaar geleden
Dat doen ze al tijden, en is niet echt een nieuw verschijnsel sinds deze aardbeving ofzo. Japan kent behoorlijke luchtvervuiling en smog, de angst voor besmettelijke ziektes heeft het nog eens extra aangewakkerd, en nu er wellicht veel stof en mogelijke andere vervuilingen in de lucht hangt, blijven ze populair. Met een mondkapje de deur uitgaan is op veel plekken al net zo normaal als hier je jas aantrekken en je tas pakken als je naar buiten gaat. Of vroeger je hoed. En vaak doen ze het ook in het buitenland.

Het is dus een verschijnsel dat al veel langer bestaat, en keer op keer door verschillende aanleidingen in stand wordt gehouden danwel aangewakkerd. Overigens heeft het verrekte weinig nut, want de meeste vervuiling houdt een doorsnee kapje helemaal niet tegen. Maar mensen hebben vaak al genoeg aan de illúsie dat ze iets doen. Wat dat aangaat is het misschien ook wel bijna een soort ritueel bijgeloof aan het worden. Tegen straling gaat het al zéker niet helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarnaast is het voor sommigen ook uit geloofsovertuiging. Jaïnisten (Jain people) zijn overtuigd vegetarisch (maar eten ook geen knollen e.d.) en zij gebruiken een stukje stof en spannen dit voor hun mond, zodat ze niet per ongeluk vliegen of andere kleine insecten inademen. Het heeft dus niet altijd met hygiëne te maken.