Stel, ik zit op de onbeveiligde wifi van een van mijn buren... zie uitleg

Zou hij/zij dan gemakkelijk de wachtwoorden kunnen stelen die ik invoer? En helpt het om alle wachtwoorden etc elke keer weer te wissen als je iets op dat internet gedaan heb?

Ik weet dat een soortgelijke vraag al een keer gesteld is maar het was me toch nog niet helemaal duidelijk

kun je je hier bijvoorbeeld tegen beschermen o.i.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja dat kunnen ze zien, ze kunnen het zelfs zien bij de provider, heb ik zelf meegemaakt want mijn buurman zat op mijn draadloze ingang.
Maar je moet wel heel kennis hebben van computers.

En het is de probleem van de buren moeten ze maar hun internet beveiligen tegen inbraak.
Zolang hun het open hebben staan kan iedereen er op.

Ik heb het dus zelf een keer gehad, ik had mijn draadloze ingang niet beveiligd en ik dacht steeds wat is mijn internetverbinding langzaam, dus ik belde op naar mijn provider en vroeg of er soms iemand op mijn internet zat, en wat bleek mijn buurman zat er op.
EN toen heeft hij het geblokkeerd en wat denk je komt de volgende dag mijn buurman naar mij toe of ik mijn draadloze verbing had uit gezet.
En toen moest ik lachen en zei ja heb ik gedaan en hij bood wel zijn excuus aan.
Ik vroeg waarom hij er op ging want hij had zelf internet, maar hij zei dat hij was overgestapt naar een andere provider en daarom ff geen internet had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Weten de buren dat je gebruik maakt van hun internet? Anders ben je namelijk strafbaar. En ja in theorie kunnen ze e.e.a. zien, maar de kans is niet erg groot dat dat gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, met een packet analyzer kunnen ze alles met je meelezen. Daar hebben ze trouwens alle recht toe, op hun eigen netwerk.
13 jaar geleden
ik zou ze het gewoon vertellen als het gewoon mag dan gaan ze echt niet je wachtwoorden lezen maar als je het ze niet vertelt en ze komen er toch achter zit je diep in de penarie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze kunnen dat doen ja.
Maar het verreist wel behoorlijk wat kennis van de computer om daar achter te kunnen komen.
Je kan wel heel eenvoudig zien hoeveel computers er momenteel op je netwerk zitten.
Maar ze zien niet zomaar wie dat precies is.
Stel: de politie doet een inval in je huis, en je moet je handen omhoog doen, en dan kunnen ze er achter komen door te zien dat jij verbonden bent met dat netwerk.
Ook zonder dat je verbonden bent, kunnen ze zien dat je dat wel geweest bent.
In Nederland is het strafbaar om gebruik van iemand anders netwerk te maken. Je kan het wel vragen aan de buren, en voorstellen om de kosten voor het internet te delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met elk netwerk is het het risico dat andere netwerkgebruikers jouw verkeer kunnen zien. draadloos of niet. (is al gezegd). Dit heb je ook in hotels en de gratis wireless netwerken van bv Landal greenparcs. Als je echter een SSL verbinding hebt met de website die je bezoekt dan kan niemand wat afluisteren. Zorg wel dat niet alleen het inloggen met SSL gebeurt maar ook de rest van de sessie. (zie 1e ref.) Anders kan iemand met "firesheep" je account overnemen.

Het probleem is niet zozeer dat je buren bij het onbeveiligde netwerk dingen misschien kunnen lezen, maar ook derden met een laptop in de buurt. Die zien al het internet verkeer leesbaar door de lucht vliegen.

Er zijn nog meer geavanceerdere aanvallen mogelijk via onbeveiligde netwerken. Hier kan men zich niet tegen beveiligen. Stemmen gaan op om onbeveiligde netwerken helemaal uit te bannen en op een andere manier mensen toegang te verlenen tot publieke netwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben eerst je IP adress nodig . dit kun je veranderen met het programma HidemyIp. zo kunnen ze nooit binnen komen