Hoe kun je in Word de tonen op de pinyin krijgen?

Hoe kun je die speciale tekens op de letters van het pinyin typen? Hier staan ze bijvoorbeeld wel: http://www.chineselearnonline.com/lesson-001-notes/nl/ In Word kan ik echter geen symbolen ervoor vinden. Het liefst zou ik een snelle toetscombinatie hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
3.2K

Het beste antwoord

Deze vraag is lastig precies te beantwoorden als de Windows versie (XP, Vista, 7) niet bekend is.
Het principe is alsvolgt:
1. Je moet Chinees (simplified is iets makkelijker, traditional kan ook) toevoegen als extra taal voor Windows. Je krijgt dan vaak een extra taal icoontje in je werkbalk. Dit is een blauw icoontje met NL erin als je Nederlands wil en CH als je Chinees (pinyin) typt.
2.Door op dit icoontje te klikken kan je snel van taal verwisselen. Er is ook een toetscombinatie voor.
3. Voor het Chinees heb je een zogenaamde IME (=Input Method Editor) nodig, die overigens standaard in Windows zit, maar je kan deze vervangen door eentje van eigen keuze.
4. Als je nu in het Chinees pinyin gaat typen, dan komt er een klein schermpje op met de meest voorkomende chinese characters die matchen met je getypte pinyin. Meer letters typen laat dan andere characters zien. Je kan dan vervolgens het juiste teken kiezen door er met je muis op te klikken of zoiets. Je hoeft geen rekening te houden met de tonen (dus: `, ' enz.). Na je keuze sluit de IME, het character staat in Word en je begint aan de volgende.

Overigens heb je nu Chinees in alle applicaties, dus niet allen Word en Excel, maar ook in IE, FF, notepad enz.

Let op: omdat je nu meer dan 1 taal hebt, moet je wel goed op dat icoontje in de taakbalk letten of daar wel NL staat, anders type je chinese emailtjes enz.

Toegevoegd na 1 dag:
Okay, sorry, inderdaad verkeerd gelezen. Wat je moet doen in Word is de unicode karakter code intypen en dan meteen ALT+X (Office 2007 althans) dan wordt het karakter vertaald naar de pinyin variant. Dus zo wordt 016D ALT+X direct een: ŭ. De Unicode karakter codes kan je leren door in Word Insert -> Symbol te kiezen en dan in het pop-up dialoog het juiste character te selecteren.