Hoe kan je je foto's het beste administreren?

Als je 10.000 opnames digitaal op een schijf hebt. hoe kan je die het beste administreren zodat je ze snel terug kan vinden?

Toegevoegd na 40 minuten:
Oh.. ik gebruik Canon DSLR, in RAW, dus de foto's zijn denk ik niet zomaar te indexeren door elk software pakket..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

Ik gebruik daarvoor Picasa. Deze leest ook de info uit de foto uit (bijvoorbeeld datum) zodat ze al automatisch gesorteerd kunnen worden. Door ze in Picasa in mappen in te delen, trefwoorden en locaties toe te voegen kunnen er verschillende weergaven worden getoond en zijn de foto's razendsnel terug te vinden.

in feite is Picasa een soort zoek- en indexering programma voor eigen foto's.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voordeel van Picasa vind ik dat je ook gewoon op je harde schijf nog foto's kunt verplaatsen, foto's of mappen hernoemen. Picasa neemt dat gewoon over.

Het probleem met het indelen in mappen en bestandsnamen is dat je later niet makkelijk alle foto's over "tuin" kunt weergeven, of een bepaalde plant. Dit kan wel als je aanvullende metadata aan een foto meegeeft. Die metadata kan Picasa dan gebruiken om foto's snel terug te vinden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ter voorbeeld: Foto's die ik maak van ons huis en tuin zijn soms onderdeel van iets anders, bijvoorbeeld een verbouwing of kinderfeestje. Zou ik alles op datum in mappen doen (wat zonde is, want een datum staat al in de info in het bestand), dan kan ik later niet terugzoeken op "Huis som", of op "verjaardag".

Ik heb daarom in Picasa een hele grove indeling in mappen: bijvoorbeeld een map "Foto dochter X" en "Huis" en "vakantie'. Bij het importeren kies ik meestal een bestaande map (omdat Picasa dan het trefwoord van de map meeneemt bij de indexering) of maak een nieuwe map aan. Je kunt tijdens het importeren of achteraf in één keer een groot aantal foto's ook trefwoorden, locaties of andere attributen meegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op jaartal en onderwerp of als je heel veel foto's van één onderwerp hebt, dan in categorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik de volgende methode: Elke maand heeft een nummer beginnende met 001 dan de verkorte schrijfwijze van de maand jul en dan verkort het jaartal 10. Werkt prima, ik werk al sinds 2002 met dit systeem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn methode: op datum. Daarbij gebruik ik wel één datum voor bijvoorbeeld de foto's van een vakantie (bijvoorbeeld de laatste vakantiedag) zodat die toch gemakkelijk bij elkaar te vinden zijn. Dan pas het onderwerp op de foto.

De datum noteer ik in de bestandsnaam in omgekeerde volgorde. Vandaag zou bijvoorbeeld 100726 zijn. Zo hou ik de foto's in de goede volgorde als er veel in één map staan. Als de bestandsnaam immers begon met 260710, dan zou ik alle foto's gemaakt op de 26ste van een maand bij elkaar hebben in plaats van de foto's van een bepaald jaar in chronologische volgorde.

Als ik nu een foto zoek die ik tijdens mijn bezoek aan London in april 2008 in The Londen Eye heb gemaakt van mijn man, dan scroll ik eenvoudig naar de bestandsnamen die beginnen met 0804 en ga pas als ik bij dat rijtje ben verder kijken naar de omschrijving London Eye. De foto's die in aanmerking komen, zijn er dan ook weinig genoeg dat ik de bewuste foto ook wel vind als ik hem ' in reuzenrad' of 'uitzicht over London' heb genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door ze op een mediatank of mediaserver te plaatsen en dan daar te laten indexeren en aan te bieden. Die haalt de metadata van je foto's op en zorgt voor meerdere paden naar je foto's. Een losse tool zoals Digikam (linux) of picasa kunnen dat ook.

Zo kun je foto's zoeken en selecteren op datum, camera instellingen, lens, camera en locatie. En dat op een willekeurige (spel)computer of smartphone bekijken.