wat was er voor windows van microsoft? Hoe 'switchtste' je toen van programma?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software
1.8K

Het beste antwoord

Als je je beperkt tot het imperium van de PC en Microsoft, was er voor Windows het DOS-tijdperk.

Oorspronkelijk kon je in DOS niet van programma wisselen. Je werkte in één programma. Wilde je een ander programma gebruiken, dan moest je dat ene programma helemaal afsluiten; daarna kon je een ander programma starten.

Daar werd wat aan gedaan door bepaalde utilities (TSR's, in vaktaal). Die nestelden zich in het geheugen. Met een toetscombinatie kon je ze aanzetten. Ze kwamen daarbij dwars door het programma heen dat je op dat moment aan het gebruiken was. Met zo'n TSR kon je dan iets nuttigs doen, daarna stopte je de TSR weer naar de achtergrond, en kon je verder in het programma waarmee je eigenlijk aan het werken was.

TSR's waren klein en beperkt: geheugen was erg kostbaar, dat wilde je niet volstoppen met TSR's.

Na een tijd werd er Software Carrousel ontwikkeld. Daarmee kon je meerdere programma's actief hebben. Hoewel, slechts één programma was actief, de andere programma's werden volledig naar de schijf geschreven, en waren dus absoluut *niet* actief. Ze konden dus niet op de achtergrond nog dingen doen, zoals nu onder Windows.

--

Kijk je ook buiten het imperium van de PC en Microsoft, dan waren er diverse varianten van Unix, Linux, de voorlopers van de huidige Mac, BeOs, en nog wat andere besturingssystemen. Daarmee kon je al multitasking doen lang voordat Windows bestond.
Cryofiel
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
BeOs is volgens mij toch uit het Windows tijdperk?
rose
13 jaar geleden
Overigens was de term 'multitasking' tot de komst van de multicore-processoren natuurlijk een misnomen, time-slicing is eigenlijk toch iets anders, meer om de beurt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Scherp! Toen ik mijn antwoord had getypt, realiseerde ik me dat ik niet zeker weet of BeOs al bestond voordat Windows er was. Ik kan dat OS helaas niet meer weghalen uit de lijst.
rose
13 jaar geleden
Overigens, waar plaatsen we Dosshell?
Cryofiel
13 jaar geleden
Yo, een kenner! Dosshell - dat ken ik ergens nog, maar je hebt zojuist een erg roestig plekje van mijn geheugen ontdekt. Ik weet nu wel weer dat ik de naam ken, en dat ik het waarschijnlijk zelfs heb gebruikt - maar wat wás het ook weer?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ah, ik heb hem: http://en.wikipedia.org/wiki/DOS_Shell .
rose
13 jaar geleden
En een liefhebber...
rose
13 jaar geleden
Wist je dat de muis al in de jaren zestig is uitgevonden, maar dat niemand wist waar het goed voor kon zijn?
Cryofiel
13 jaar geleden
a)  Ja, dat blijkt...!
b)  Ja, dat wist ik. Net als de laser, trouwens - een curiositeit, een gimmick voor wetenschappers, zonder enig praktisch nut.
Cryofiel
13 jaar geleden
Enneh - als iemand misselijk wordt en moet overgeven, roep jij dan: "core dump!"?

Andere antwoorden (3)

MS DOS :D

En je kon niet switchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van Cryofiel geeft de meeste informatie al, maar toch nog even een kleine toevoeging:

Voor MS-DOS had je CP/M, een karaktergestuurd besturingssysteem dat vanaf een floppy kon starten.

Het oorspronkelijke idee achter MS-DOS was dat het compatible zou moeten zijn met CP/M, zodat voor CP/M geschreven programma's gemakkelijk naar de IBM PC geporteerd konden worden.

Dit was o.a. de reden waarom DOS 1.0 geen directorystructuur kende.

Ik beschik nog over een P2000C van Phillips (een "portable") uit 1982 waarop CP/M draait, maar waarop ook MS-Dos kan werken...
rose
13 jaar geleden
ms dos was eigenlijk de basis
Ik heb voor windows 3.1(1) nog gewerkt met een vergelijkbaar soort windows besturing systeem
geoworks.
In feite niet veel anders dan een shell om dos
al had dit besturing programma wel op geoworks gebaseerd simpel programma,s txtedit en rekenmachine e.d leek heel erg veel op windows en was eigenlijk ook een voorloper die kon "switchen".
capthavoc