is er ook een programma waarmee je een netwerk kun simuleren ?

Aangezien ik niet over zoveel pc,s beschik is het werken met netwerken eigenlijk moeilijk te leren.
puur als hobby zeg maar
en dan hooguit nog met 3 pc's enzo
bestaat er zoiets als een simulator programma waarmee je b.v een wat uitgebreider netwerk kan simuleren ?
zeg 10 pc en meer ?
eventueel met netwerk storingen oefening ingebouwd ?

capthavoc
13 jaar geleden
in: Software
2K

Antwoorden (3)

Je hebt al een netwerk. Namelijk je router waar jij op het internet zit.
Dat zijn dus al twee componenten.

Als je Windows 7 hebt, kan je virtual PC's aanmaken en die netwerk instellingen kan je andere IP-adressen geven.

Toegevoegd na 56 seconden:
Je kan ook meerdere netwerkkaarten in je pc plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met VMware of Virtual PC (van Microsoft) kun je virtuele PC's op je computer laten draaien om een netwerk te simuleren.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik dan virtual PC van Microsoft want die is gratis. Dat maakt de hobby wat voordeliger.
capthavoc
13 jaar geleden
ik ken het maar is het ook instaat zeg maar een soort workflow te simuleren waarbij er storingen worden gesimuleerd ?
Die je dan via console kun analyseren en verhelpen ? in feite zoek ik dus een soort simulator die werkend netwerk oplevert zodat het lijkt of de ene met internet bezig is de ander op office werkt de ander iets uitprint etc etc ?
Allereerst vraag ik me af of de interpretatie van jou en mij m.b.t. een netwerk wel hetzelfde is.

In ieder geval als je gaat zoeken via google op "network simulation" krijg je een aantal applicaties.
persoonlijk heeft packet tracer mijn voorkeur.
je kunt verschillende situaties simuleren zoals vpn verbindingen, switches, access points, web servers core routers etc.
daar aan verbonden zijn dan weer de computers en eventuele servers.

Virtuele machines zijn wel handig om een domain controller of een active directory op een server te gooien en daarop een x aantal users te maken om vervolgens te testen via windows xp/vista/7.

Als het aankomt op problemen oplossen via packet tracer kun je door middel van labs(pka bestanden) al kant
en klare netwerken vinden waar het 1 en ander moet worden gewijzigd of geconfigureerd om het netwerk te laten functioneren.

overigens zijn er ook troubleshouting labs waar je problemen analyseert en oplost.