Hoe reken ik mijn dagtarief met tijden, afgerond op 1 decimaal, in Excel uit?

Ik heb in Excel een formule waarbij mijn werktijd wordt vermenigvuldig met mijn uurtarief. In Excel worden mijn werktijden berekend met 2 decimalen achter de komma. Echter, als ik 6,82 uur heb gewerkt, dan factureer ik 6,8 uur.

Momenteel bereken ik het verschil in starttijd en eindtijd in uren en minuten. Dit wordt omgerekend naar een getal in 2 decimalen. Dat wordt weer omgerekend naar een getal met 2 decimaal. En vanuit daar bereken ik mijn tarief.

Ik wil graag een stap verwijderen en het verschil in starttijd en eindtijd, op 1 decimaal uitkomen. Afronden op 1 decimaal werkt overigens niet. Want in de formule rekent Excel nog steeds met 2 decimalen.

Wellicht is dit niet mogelijk. Maar ik dacht in een sjabloon wel te hebben gezien dat dit kon. Vandaar.

6 maanden geleden
in: Software
TurfGraver
6 maanden geleden
=AFRONDEN(((eindtijd-begintijd)*1440)/60;1)
TurfGraver
6 maanden geleden
Of
=AFRONDEN((eindtijd-begintijd)*24;1)
AnnBoo8146
6 maanden geleden
@TurfGraver, ik heb het uitgeprobeerd, met een eenvoudige formule. Maar als ik vervolgens met het resultaat van deze formule gaat rekenen, rekent Excel met de niet afgeronde waarde.
Ik had als test de waarde 3,55 afgerond (met de formule) naar 3,6. Maar als ik dat vervolgens vermenigvuldig met 2 is het resultaat 7,1 (dus 3,55 vermenigvuldig met 2).
Dat is ook mijn ervaring met excel. De formule, of de getalsnotatie, heeft geen invloed op de waarde, alleen op de weergave.
Dus volgens mij is het niet mogelijk wat de vraagsteller wil.
TurfGraver
6 maanden geleden
@AnnBoo8146, vreemd.
Bij mij niet.
Als ik uitkomst =AFRONDEN((eindtijd-begintijd)*24;1)
In ander cel vermenigvuldig met 2 krijg ik 7,2.
Getalnotatie moet wel op Standaard staan.

Geef als eerste antwoord