Hoe zet je data om in Excel van dd-mm-jjjj naar jjjj-mm-dd?

Bij personeel heb ik een kolommen met geboortedata/ indiensttreding e.d.. Deze is ingevuld als DD-MM-JJJ. Ik wil de hele kolom eigenlijk omzetten in JJJJ-MM-DD zodat ik goed kan sorteren voor jubilea e.d. Hoe kan ik dat heel simpel doen zonder dat ik alle data opnieuw moet invoeren?

2 jaar geleden
in: Software
7K

Het beste antwoord

In Excel kunt je de datum naar een andere datumnotatie converteren in de functie Cellen opmaken.
Kies hierbij Celeigenschappen - aangepast en als formaat jjjj-mm-dd.
Je kunt overigens ook zonder iets te wijzigen sorteren op datum als je hebt aangegeven dat het datumvelden zijn.
Toegevoegd op 06 maart 2022 12:33: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
Erdejo
2 jaar geleden
via aangepast had ik het al geprobeerd maar dat lukt dus niet. De dag blijft voorop staan. Zodra ik het sorteer komt dus iedereen van 1 januari bovenaan te staan omdat hij eerst op dag sorteert maar dat moet dus op jaar
SimonV
2 jaar geleden
Bij mij gaat het wel... Je hebt de hele kolom gedefinieerd als datumveld? Als je het format bij datum verandert, verandert je kolom ook?