Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zet je data om in Excel van dd-mm-jjjj naar jjjj-mm-dd?

Bij personeel heb ik een kolommen met geboortedata/ indiensttreding e.d.. Deze is ingevuld als DD-MM-JJJ. Ik wil de hele kolom eigenlijk omzetten in JJJJ-MM-DD zodat ik goed kan sorteren voor jubilea e.d. Hoe kan ik dat heel simpel doen zonder dat ik alle data opnieuw moet invoeren?

2 jaar geleden
in: Software
7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In Excel kunt je de datum naar een andere datumnotatie converteren in de functie Cellen opmaken.
Kies hierbij Celeigenschappen - aangepast en als formaat jjjj-mm-dd.
Je kunt overigens ook zonder iets te wijzigen sorteren op datum als je hebt aangegeven dat het datumvelden zijn.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 06 maart 2022 12:33: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
Erdejo
2 jaar geleden
via aangepast had ik het al geprobeerd maar dat lukt dus niet. De dag blijft voorop staan. Zodra ik het sorteer komt dus iedereen van 1 januari bovenaan te staan omdat hij eerst op dag sorteert maar dat moet dus op jaar
SimonV
2 jaar geleden
Bij mij gaat het wel... Je hebt de hele kolom gedefinieerd als datumveld? Als je het format bij datum verandert, verandert je kolom ook?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding