hoe laat ik excel top 5 met dubbele waarden weergeven?

Ik heb een overzicht met daarin meerdere kolommen maar er zijn er 2 belangrijk. Hierin staat een omschrijving en vervolgens een totaal aantal meldingen erachter.
Voor deze tabel heb ik een kolom ingevoegd waarin ik de top 5 wil laten zien. Hiervoor gebruik ik de formule grootste. Waarbij als een waarde onwaar is hij door zoekt tot nummer 5.(Formule zie onderstaand)

Echter nu is het probleem dat als ik 2 waarden dezelfde heb dat de top 5 als volgt is.

Hierdoor is in een ander blad mijn doorverwijzing niet meer werkend omdat hij hier naar een 3 zoekt. En hierdoor dus maar een deel van de top 5 laat zien. heeft iemand enig idee?

=ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;1);1;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;2);2;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;3);3;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;4);4;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;5);5;"")))))

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Software
3.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
En waar staat deze formule?
TurfGraver
4 jaar geleden
Ik vermoed dat je de waarde "Omschrijving" en "Totaal" nu opzoekt op basis van de "nummer".
Wat als je dat doet op basis van de GROOTSTE formule?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In het opzoekgedeelte (rechterplaatje) zoek ik inderdaad de omschrijving en totaal op basis van het nummer. Dit nummer staat hier als vast getal in. Dus geen formule. Vervolgens verticaal zoeken naar het andere blad inderdaad. Hoe bedoel je op basis van de formule? In het verticaal zoeken?
TurfGraver
4 jaar geleden
Besef net dat mijn voorstel ook niet zal werken (heb hier geen excel voor handen).
Ander (misschien wat omslachtig manier) is om formule in U3 en lager aan te passen in:
=ALS(ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;1);1;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;2);2;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;3);3;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;4);4;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;5);5;"")))))=U2;U2+1;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;1);1;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;2);2;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;3);3;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;4);4;ALS(W2=GROOTSTE(W2:W19;5);5;""))))))
TurfGraver
4 jaar geleden
Kortom de waarde van nummer ook laten afhangen van voorgaande waarde, indien gelijk ophogen met 1.
TurfGraver
4 jaar geleden
Oo w8, dat gaat ook niet werken omdat volgorde er niet in zit.
Dit wordt een zooitje :)
Als er nog geen antwoord komt zal ik later eens kijken met Excel er bij. ;)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb de formule geprobeerd. Ook aangepast aan de celwaarden ( zoekrange zegmaar W3,, W4 etc) maar geeft helaas nog steeds dezelfde dubbele waarden aan.

Antwoorden (1)

Voeg een subkolom toe waarin je het aantal dubbelen turft.
De eerste 2 (in jouw voorbeeld) krijg dan een 1 erachter, de tweede een 2, een eventuele derde een 3 enz.
Betrek die sub-kolom in je formules.

Meer (en duidelijkere) info in: "Methode 4: gebruik de functie GROOTSTE (bis)" (let op de "(bis)" !) op http://www.ginfo.nl/top-5-verschillende-methodes/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Top oplossing.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoe wil je dit laten werken als het niet op volgorde staat? Hoe zie je de formule voor je?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb met het "turven" het voor elkaar gekregen om een rij erbij te voegen met een 1 en 2 etc hoe jij vermelde. Dit ziet er goed uit. Hoe krijg ik dan de kolom in U eruit te zien met geen dubbele waarden?
TurfGraver
4 jaar geleden
Voeg een extra colom (T bijvoorbeeld) toe met formule:
=U2+AANTAL.ALS($U$2:U2;U2)-1
Deze geeft de volgorde dan aan en kan je in je ander sheet gebruiken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
bedankt Ozewiezewozewiezewallakristallix, Ik las nog net je reactie voordat je hem hebt verwijderd. Maar met een kleine aanpassing kwam ik toch uiteindelijk op de oplossing door jou! Hartelijk dank ervoor. Zoals je al zei is het inderdaad met vele extra opties maar het is gelukt. Waarschijnlijk vinden jullie het fijn om te weten hoe ik het uiteindelijk gedaan heb dus hier komt ie: Ik had al een kolom met de nummers 1,2,2 etc ( met dubbele waarden)
Hier heb ik een kolom naast gemaakt met het turfen.
hier heb ik een kolom naast gemaakt met het nr + subnr/10. Dit geeft dus waarden als 1.1, 2.1, 2.2 etc. vervolgens heb ik ( ja nog eentje ) nog een kolom ernaast gezet waarin ik ongeveer dezelfde formule gebruik als origineel in de top 5 echter heb ik hier alles gesommeerd op de nr+subnr/10 en ipv hoogste heb ik kleinste gebruikt. ( dus de omgekeerde wereld) en hierdoor kreeg ik uiteindelijk een kolom met 1,2,3,4 etc Nogmaals hartelijk dank voor beide hulp! Ozewieze emm turfgraver
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
=ALS(U2=KLEINSTE(U2:U19;1);1;ALS(U2=KLEINSTE(U2:U19;2);2;ALS(U2=KLEINSTE(U2:U19;3);3;ALS(U2=KLEINSTE(U2:U19;4);4;ALS(U2=KLEINSTE(U2:U19;5);5;"")))))