Wat is DEP, browserbeveiliging (?) precies?

En wat doet het?

Soms wil ik een website bezoeken en dan krijg ik een melding dat I.E. niet meer werkt en wordt afgesloten.
Daarna verschijnt er een melding over DEP, dat zou dan iets hebben tegengehouden, ofzo.

Meestal gebeurt dit bij toch wel dubieuze websites, maar soms ook bij sites die zeer betrouwbaar zijn en waar dit anders nooit bij gebeurt, en ook niet als ik de site direct na zo'n melding opnieuw bezoek.

Wie kan mij hier iets over uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Software

Het beste antwoord

DEP is een beveiligingsonderdeel dat computerschade als gevolg van virussen en andere aanvallen kan helpen voorkomen.

Een bepaald type beveiligingsaanvallen
probeert codes in te voegen en uit te voeren vanuit niet-uitvoerbare geheugenlocaties.
DEP helpt dit soort aanvallen af te weren door een dergelijke aanval teonderscheppen en een uitzondering op te roepen.
DEP gebruikt de processorhardware om geheugenlocaties te markeren met een attribuut dat aangeeft dat de code niet op deze locatie mag worden uitgevoerd.
Als een programma probeert een programmacode vanuit het geheugen op onjuiste wijze uit te voeren, wordt het betreffende programma door DEP gesloten.

Met DEP kun je je computer beter beveiligen door te controleren of programma's op veilige wijze gebruik maken van het systeemgeheugen.