Waarom opent Excel sinds een tijdje een tweede instantie wanneer ik een tweede werkboek open?

Stel, ik dubbelklik in Verkenner op een Excel-bestand. Excel start en opent het aangeklikte bestand. Prima.

Stel nu dat ik terug ga naar Verkenner zonder Excel te sluiten. In Verkenner dubbelklik ik dan op een tweede Excel-bestand.

Vroeger (tot enkele weken geleden) opende het tweede Excel-bestand dan in de al geopende instantie van Excel. Binnen één Excel-instantie had ik dan dus twee werkboeken open; met Control-Tab kon ik eenvoudig tussen die twee werkboeken wisselen.

Tegenwoordig gedraagt Excel zich soms nog op de bovenstaande manier. Maar heel regelmatig is het nu anders. Als ik in Verkenner op het tweede Excel-bestand klik, gebeurt er eerst enkele seconden niets. Dan opent Excel een tweede instantie. Ik zie dan het Splash-screen van Excel voorbijkomen, en een nieuwe Excel-instantie starten. Het aangeklikte bestand wordt dan in die tweede Excel-instantie geopend.

Dit is voor mij onhandig. Ik wil dat Excel altijd alle bestanden in één en dezelfde instantie opent.

Vragen:
--  Wat is de oorzaak van dit nieuwe gedrag?
--  Waarom gebeurt het soms wel, en soms niet?
--  Hoe zorg ik dat het weer goed komt?

Cryofiel
6 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Excel opent sinds een tijdje een tweede instantie om meerdere werkboeken tegelijk te openen. Dit is handig als je meerdere werkboeken tegelijk wilt bekijken of als je informatie tussen verschillende werkboeken wilt verplaatsen.
Bronnen:
een maand geleden