Dat kan bijvoorbeeld via 7zip.
Bestanden & Mappen Beveiligen met Wachtwoord met Encryptie met 7-Zip

7-Zip is een gratis programma voor het comprimeren van bestanden en het uitpakken van gecomprimeerde (gezipte) bestanden.

Als je meerdere bestanden tegelijk in één keer wilt versleutelen, dan is het een goed idee om ze in een map te plaatsen en dan de hele map te versleutelen.
Je zou mischien een back-up van je originele bestanden kunnen maken – voor het geval je het wachtwoord in de toekomst vergeet.

Om een bestand of map te beveiligen met een wachtwoord, volg deze stappen:

1. Ga naar het bestand of map dat je wilt versleutelen.

2. Klik met de rechtermuisknop op het bestand of map, ga naar "7-Zip" en klik op "Toevoegen aan archief..." (Add to archive...).

bestanden & mappen beveiligen met wachtwoord met 7-zip
3. Ga naar "Archief formaat" en kies "zip".

4. Ga naar "Codering" en typ het wachtwoord van je keuze tweemaal.

5. Ga naar "Codeermethode" en zorg ervoor dat "AES-256" is geselecteerd.

bestanden & mappen beveiligen met wachtwoord met 7-zip 2
6. Klik rechts onderaan het venster op de "OK" knop.

7-Zip zal nu je bestanden en/of mappen beveiligen met een wachtwoord (versleutelen).

---Versleutelde Bestanden Decoderen---

Om een versleuteld bestand te decoderen kun je compressie software, zoals WinRar, WinZip of 7-Zip gebruiken.

1. Klik met de rechtermuisknop op het gecodeerde bestand en kies "Hier uitpakken" of "Uitpakken" of ga naar "7-Zip" (of een ander compressie programma, zoals PeaZip) en kies "Hier uitpakken" of "Uitpakken".

2. Typ je wachtwoord en klik op "OK".

Je versleuteld bestand of map wordt nu gedecodeerd.

https://www.easytechguides.com/nl/bestanden-en-mappen-beveiligen-met-een-wachtwoord.html#7-zip
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ligt er maar net aan welk niveau van beveiliging je zoekt. De eenvoudigste manier voor Office-bestanden: deze kun je per bestand beveiligen met een wachtwoord. Ga daarvoor naar het tabblad Bestand, klik op Info en vervolgens op Document beveiligen. Hier kun je verschillende soorten beveiliging kiezen: versleutelen met een wachtwoord (dan kan niemand anders in het bestand) of alleen aangeven dat iemand het bestand niet kan bewerken (maar dus wel inzien); dit werk in alle Office-onderdelen (Word, Excel, Powerpoint etc.) op dezelfde manier.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Hoofddoel van zip is ook niet wachtwoord beveiliging....
Vraag gaat ook niet over sterkte van beveiliging.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@NoteToSelf, ik zei ook bewust: de eenvoudigste manier', niet 'de beste manier'.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@NoteToSelf, je reactie is wat kort door de bocht. Natuurlijk heeft een wachtwoord op een document zin, net zo goed als een slot op een deur zin heeft. Met dat slot (c.q.) wachtwoord voorkom je nl. dat iemand zomaar je huis binnen kan wandelen, c.q. je bestand kan lezen (wat misschein wel per ongeluk gebeurt en niet eens uit kwade wil). Dat een 'zware jongen' aan je deur met een gewoon slot in no-time korte metten maakt, klopt, maar dan is de vraag hoever je in je beveiliging wilt gaan. Als je je bestanden echt tegen hackers wilt beschermen, ben ik het met je eens dat de wachtwoord-optie van Office niet toereikend is, maar uit de vraag blijkt niet dat de vragensteller daar naar op zoek is.
TurfGraver
6 jaar geleden
Blijf ademen Notie :)
Ik heb nergens verzonnen dat het om office bestanden gaat. Wel aan vs gevraagd om wat voor bestanden het gaat. Maar begrijp uit jou reaktie dat je op een sportschool ook je spullen niet in een locker legt maar in de kluis? ^_^