Hoeveel bits per seconde is 9600 Baud?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Software
9.6K
gvrox
6 jaar geleden
In verband met modems, fax, of iets anders ? Waar kwam je dit tegen ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is een reden dat we niet meer met baudrate rekenen. Dat gaf enkel vraagtekens. Bitrates zijn veel duidelijker. Zoals gvrox al stelt heb je het waarschijnlijk over een 2400 baud modem die omdat deze 9600 bit/s kon halen foutief (zelfs door fabrikanten) 9600 baud modem werd genoemd. http://www.computerwoorden.nl/direct--7557--Baudrate.htm
Baudrate "Overdrachtssnelheid van een seriële verbinding; de hoeveelheid bits die per seconde via een serieel kanaal kan worden verzonden. Een aanduiding voor de snelheid waarmee een modem gegevens kan verzenden. Vaak verward met bps (het aantal bits per seconde dat wordt verzonden); de baudrate meet in feite het aantal gebeurtenissen (events), of signaalveranderingen, dat in één seconde plaatsvindt. Omdat een gebeurtenis bij digitale communicatie met hoge snelheden in feite meer dan één bit kan coderen, zijn baudrate en bps niet altijd synoniem; de laatste is een nauwkeuriger eenheid die op modems van toepassing is. Een 9600-baud modem bijvoorbeeld, die 4 bits per gebeurtenis codeert, werkt in feite met 2400 baud, maar verzendt met 9600 bps (2400 gebeurtenissen maal 4 bits per gebeurtenis) >>en zou dus een 9600 bps modem moeten worden genoemd<<." (Heel vaag, ik was toen een jaar of 10 kan ik mij die verwarring van vroeger nog herinneren, toen ik zelf mijn eerste inbelmodem kocht was men vol over op kbit/s.)

Antwoorden (2)

Van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Baud_(telecommunicatie)

"Baud is een eenheid die het aantal signaalwisselingen ofwel symbolen per seconde op een datatransmissiekanaal, of meer algemeen, op een informatieverbinding aangeeft. De eenheid ontleent zijn naam aan Émile Baudot, de uitvinder van de baudotcode voor telegrafie.

Baud wordt vaak onterecht als synoniem gezien van bits per seconde. De uitspraak dat men een modem van 56k baud heeft is daarom niet correct: 56k is de bitrate die wordt bereikt door een 7 bits-symbool met 8000 symbolen per seconde te verzenden."

In die eerste alinea wordt gesuggereerd dan Baud niet gelijk is aan bits per seconde, en in de tweede juist het omgekeerde... ???

Maar goed...

Wat ik me van school herinner is Baud het aantal signaal wisselingen, maar kunnen in één signaalwisseling meerdere bits zitten (b.v. door spanningsniveaus of faseverschuivingen te gebruiken) in dat geval is het aantal Baud niet gelijk aan het aantal bits per seconde.

In de praktijk worden dergelijke technieken niet vaak toegepast en is 9600 Baud gewoon 1-op-1 9600 bits per seconde.

Toegevoegd na 48 minuten:
Nu maak ik zelf een foutje.... :-(

"In die eerste alinea wordt gesuggereerd dan Baud niet gelijk is aan bits per seconde, en in de tweede juist het omgekeerde… ???"

"NIET gelijk" had moeten zijn "gelijk"
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
gvrox
6 jaar geleden
Ik zie de tegenspraak in de 2 alineas niet, kun je het uitleggen ?
gvrox
6 jaar geleden
In de eerste alinea wordt niet eens gesproken van bits per seconde, dus er is m.i. geen tegenspraak.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@gvrox
Zoals ik het lees....
In de eerste alinea lijkt te worden gezegd dat Boud gelijk is aan het aantal bits per seconde ("enen en nullen")
In de tweede alinea lees ik dat Boud gelijk aan het aantal tekens (van 7 bits) per seconde. ("karakters") In elk geval wordt het aantal bits per seconde, volgens Wikipedia, ONTERCHT als synoniem gezien met de Baudrate.
Die bewering snap ik, gezien vanuit mijn eigen uitleg (zie het onderste deel van mijn antwoord), maar niet vanuit de tekst op Wikipedia.
gvrox
6 jaar geleden
Maar waar staat dan in de eerste alinea de termen "bits" of "enen en nullen" ? Is de verwarring misschien omdat je denkt dat een symbool een 0 of een 1 is ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
In deze context lees ik dat wel zo. Maar dat zal vast aan mij liggen.
(1 signaal wisseling = 1 bit, in de manier zoals ik het lees)
gvrox
6 jaar geleden
Volgens https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_device_bit_rates is de 9600bps standaard 2400 baud, dus de stelling "In de praktijk worden dergelijke technieken niet vaak toegepast en is 9600 Baud gewoon 1-op-1 9600 bits per seconde." lijkt niet te kloppen; alleen bij 110 en 300 baud was de snelheid 110/300bps
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
I stand corrected... :-) Maar dan, even focussend op de originele vraag, is er dus geheel geen relatie tussen de bitrate en de Baudrate. Hiermee is de vraag dus niet te beantwoorden.
gvrox
6 jaar geleden
Mee eens dat de vraag zoals die gesteld is niet te beantwoorden is. Om om te kunnen rekenen moet je weten hoeveel bits elk symbool representeert, dan is de relatie tussen bps en baud wel duidelijk. In modemstandaarden lijkt 9600 baud niet eens voor te komen (8000 baud bij de snelste modemstandaard), dus vermoedelijk bedoelt vraagsteller een 9600bps V.32 modem op 2400 baud. Maar zelfs het woord modem wordt niet in de vraag genoemd....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In de praktijk worden dergelijke technieken niet vaak toegepast en is 9600 Baud gewoon 1-op-1 9600 bits per seconde. ? Precies het omgekeerde is waar, men is/was de hele tijd bezig om meer bits in een baud te prakken, tot het moment dat een baud bijna een byte was ipv een bit. Dit was juist de hele sport. De "baud is niet per se een bit verwarring", werd gevoed door fabrikanten die "9600 baud modems" verkochten waar deze 2400 baud/9600 bit/s zouden moesten heten.
Iedereen sprak in baud, dus je wilde wel duidelijk maken aan de eigenaren van 1200(1200 bps) baud modem dat ze niet een 2x zo snel modem kochten met een 2400(9600bps) baud modem, maar dat deze wel 8x zo snel was (want dat was deze ook). Men had toen beter gelijk de term baud kunnen laten vallen, maar dat duurde nog even. Bijna 30 jaar later nog steeds een verwarrend onderwerp :D. https://en.wikipedia.org/wiki/Modem#Echo_cancellation.2C_9600_and_14.2C400
QAM was een van de technieken om dit mogelijk te maken. 4bits per baud ten tijde van 9600 bps. Hier nog zo'n mooi voorbeeld. Zie de onjuiste naam van het artikel en de complete juiste technische uitleg:
http://www.skepticfiles.org/cowtext/comput~1/9600info.htm (We weten hoe het zit maar noemen het toch fout, deal with it.) Net zoals dat kilocalorieën steevast calorieën genoemd worden.
"Hoeveel bits per seconde is 9600 Baud?"
Deze vraag is een "valkuilvraag" door de verwarring die men geeft aan de term baud. Deze kan in de praktijk gelijk zijn aan een bit, maar dat hoeft niet, sterker nog het was zelden 1 bit. Toch werd heel vaak baud gezegd terwijl men bit bedoelde. Zo ook werd heel vaak 9600 baud gezegd, terwijl dat niet het geval was.

Laten we dus de vraag opstellen zodat en een goed antwoord op te geven is:
"Als iemand spreekt over een "9600 baud modem", wat bedoelt hij dan te zeggen en hoeveel baud en bit/s is de modem dan werkelijk?"

"9600 baud modems" waren in werkelijkheid 2400 baud modems die een snelheid bereikten van 9600 bit/s dankzij QAM-modulatie. Zelfs fabrikanten noemden deze modems soms "9600 baud modems", vandaar de ultieme verwarring.

Nu is het dus ook niet zo dat je kan zeggen: "1 baud = 4 bits". De eerste modems waren namelijk 1200 baud en ook 1200 bit/s (1 baud=1 bit) hier ontstond waarschijnlijk de verwarring. Later maakte men zelfs weer 2400 baud modems die 19200 bit/s over konden dragen (1 baud = 8 bits).

https://en.wikipedia.org/wiki/Modem#List_of_dialup_speeds

Op een gegeven moment werd de term baud al niet meer gebruikt en is men volledig overgestapt op de term bit/seconde. Niet in de laatste plaats omdat dat geen verwarring geeft.

http://www.computerwoorden.nl/direct--7557--Baudrate.htm
Baudrate

"Overdrachtssnelheid van een seriële verbinding; de hoeveelheid bits die per seconde via een serieel kanaal kan worden verzonden. Een aanduiding voor de snelheid waarmee een modem gegevens kan verzenden. Vaak verward met bps (het aantal bits per seconde dat wordt verzonden); de baudrate meet in feite het aantal gebeurtenissen (events), of signaalveranderingen, dat in één seconde plaatsvindt. Omdat een gebeurtenis bij digitale communicatie met hoge snelheden in feite meer dan één bit kan coderen, zijn baudrate en bps niet altijd synoniem; de laatste is een nauwkeuriger eenheid die op modems van toepassing is. Een 9600-baud modem bijvoorbeeld, die 4 bits per gebeurtenis codeert, werkt in feite met 2400 baud, maar verzendt met 9600 bps (2400 gebeurtenissen maal 4 bits per gebeurtenis) >>>en zou dus een 9600 bps modem moeten worden genoemd<<<."