Waarom kan ik mijn pc niet aanzetten over WOL over internet?

Ik wil via een "magic packet" een computer op afstand aanzetten via internet. Via LAN gaat de pc wel aan. Maar over internet niet. Ik heb al portforwarding gedaan en poort 9 open gezet. Waarom lukt het toch niet?

7 jaar geleden
in: Software
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vermoed dat je router het toch tegenhoudt.
Eric1993
7 jaar geleden
Ik heb portforwarding ingesteld op poort 9 en UDP protocol, maar toch gaat er ergens iets fout? Zie ik iets over het hoofd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Port 9 is de "discard port' volgens de RFC 863 Heeft niks met WOL te maken want: "The Discard Protocol is a service in the Internet Protocol Suite defined in RFC 863 . It is intended for testing, debugging, measurement, or host management purposes."
Eric1993
7 jaar geleden
@RoqueTrader Welke poort moet ik dan hebben? In de WOL app wordt poort 9 standaard ingevuld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het wake on lan protocol gebruikt UDP broadcast, en dat wordt volgens mij niet gerouteerd over het internet. Want naar wie zou het pakket heen moeten? Naar iedereen op het internet?

Antwoorden (1)

Voor WOL heb je het zogenaamde 'magic packet' nodig. de ISP's blokkeren bewust dit packet om lolbroeken voor te zijn. Een manier is om een Fritz!box o.i.d. als router te nemen, daar op afstand in te loggen, en de gewenste machine via Fritz! aan te zetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het "magic packet" bestaat uit 102 bytes. Het start met zes bytes van het hexadecimale getal 255 (FF FF FF FF FF FF) gevolgd door zestien keer het 48-bit MAC-adres van de computer die opgestart dient te worden.
Het "magic packet" heeft volgende beperkingen:
1. het moet het MAC-adres van de doelcomputer bevatten, met eventueel een SecureOn-wachtwoord,
2. het maakt geen gebruik van een confirmatiepakket,
3. werkt mogelijk niet buiten het lokale netwerk,
4. de doelcomputer moet Wake-On-LAN ondersteunen,
5. de netwerkkaart van de doelcomputer moet aan staan,
6. het "magic packet" kan niet worden verstuurd naar draadloze netwerkkaarten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eric1993
7 jaar geleden
@ RoqueTrader Dan denk ik dat optie 3 hierbij het probleem is. Bij mij thuis had ik het geprobeerd waar ik een ziggo modem heb, daar werkte het wel. Nu heb ik hier een Zyxel moden van Telfort. Hoe kan ik nagaan of Telfort de magic packet blokkeert?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn heel veel magic packet sniffers te vinden zoals hier: https://4sysops.com/archives/free-wake-on-lan-packet-sniffer-capture-magic-packets/ Als je nu van 'buitenaf' een machine met een gegeven MAC adres wil 'wollen' dan kun je met deze tools zien of het packet überhaupt je modem doorkomt.... Tegenwoordig peeren heel veel ISP's waaronder ook Ziggo(weet ik toevallig vanuit mijn professie) waardoor transit niet geheel gelijwaardig wordt behandeld zoals op het eigen netwerk van de internetprovider, je moet hierbij denken aan het prioriteren van eigen diensten zoals streaming en traffic shaping.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je van buitenaf op je router kunt inloggen met ssh, kun je hem mss opdracht geven het magic packet te versturen. Via ssh is het encrypted, dus dan kan de ISP het niet afvangen.