Is een proefversie van software altijd voor tijdelijk of is het gewoon dat je het mag houden (gratis) maar dat je niet alles hebt?

Gewoon in het algemeen maar ook specifiek voor photoshop cc 2015.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Software

Antwoorden (1)

Een softwaremaker mag helemaal zelf weten of de proefversie voor altijd is of alleen maar voor tijdelijk. Als het tijdelijk is heet het meestal een "trial version", als het permanent is heet het meestal "freeware". Maar er zijn ook producenten die bijvoorbeeld als trial aanbieden dat je de software tijdelijk volledig mag gebruiken, maar dat 'ie na de proefperiode terugschakelt naar een versie met beperkingen tenzij je het aankoopt. Dan heb je dus een full version die na de trial period terugschakelt naar de freeware version. Je kunt ook nog bedenken om de volledige versie te blijven aanbieden maar na een trial period regelmatig popupjes (al dan niet met reclame) geven. En zo zijn allerlei vormen mogelijk; dat ligt dus niet vast.

Voor zover ik weet geeft Photoshop na de trial period geen enkele functionaliteit meer; bij het opstarten is het of registreren of meteen weer afsluiten.