Kan ik op een pc waarop alleen windows geïnstalleerd is de C-partitie groter maken (en D dus kleiner) en zo ja: hoe?

Ik heb een pc van het werk mee naar huis gekregen. Op die pc stond alleen windows maar geïnstalleerd, alle andere programma's waren geïnstalleerd op een grote server.
Hierdoor is de C-partitie niet erg groot gemaakt, er hoefde immers alleen Windows op.

Ik heb de windows opnieuw geïnstalleerd en wil nu ook graag een officepakket op dezelfde c-schijf installeren. Hiervoor mis ik echter ruimte.

Is er een manier om de partities te verdelen? En zo ja: Hoe? Kan dit op één of andere manier via de verkenner of via het configuratiescherm of moet ik de dosprompt induiken (en in het laatste geval: hoe doe ik dat dan)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Software
1K
capthavoc
8 jaar geleden
hoe groot is je schijf in totaal ? is /was die D schijf misschien een netwerk drive ?
normaal kun je dit zelf met de software van windows zelf doen
via deze computer beheren lokale opslag eerst de D kleiner maken, rebooten en daarna de vrije ruimte toevoegen aan de c partitie.
let wel op dat ze dezelfde partitie format hebben dus waarschijnlijk NTFS
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Okay, je hebt dus een windows-installatie-dvd en er hoeft niks bewaard te worden... Opstarten met installatie-dvd en dan naar "Custom Install" gaan. Dan "Disks" dubbelklikken, dan krijg je een lijstje van 3 disks: systeemdisk (iets van 100 Mb), disk C en disk D. Nu: delete disk D, delete disk C. Daarna "Make Partition" (zelf even uitrekenen hoe groot die moet zijn, maar het makkelijkste is om de helft van het aantal totale Mb's te nemen),dan verschijnt in het lijstje "disk C", daarna op de "lege partitie" klikken en wederom "Make Partition", dit wordt dan D. Daarna de partitie kiezen waar je Windows op wilt hebben (C).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Windowstoets-X
Schijfbeheer
D: Volume verkleinen
C: Volume vergroten Wellicht nog een stap tussen 3 en 4.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freek: ik kan met de installatie cd alleen maar één grote nieuwe partitie van c en d samen aanmaken, ik kan niets anders. @mr Tomaat: die optie (win+X) kende ik nog niet, dank. Ik ga er morgen naar kijken. Heb lange dag gehad en nu even geen zin om ook nog eens een computer te installeren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Programma's hoeven niet op de C schijf; je kunt gerust programma's en documenten op de D schijf zetten. Of je trekt de C en D schijf samen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@c4th Ligt wel aan de windowsversie of het kan. Bij XP kon dat niet. Bij 7 wel, bij Vista weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WinX lukte niet, maar al met al (zoeken op schijfbeheer) ben ik er wel gekomen, dank. @WasMaes: Ja, ik weet dat programma's niet op een andere schijf hoeven staan dan documenten, maar de gebruikers van die pc willen nog wel eens ietwat te grondig dingen verwijderen....
Ik heb ze bij de vorige pc geleerd dat ze alles van D mogen verwijderen wat ze willen, maar dat ze van C af moeten blijven. Dat heeft me beduidend minder werk gekost :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@c4th Wat gebeurt er dan als je Win-X indrukt? Welke windows versie heb je?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grappig, ik zou toch zweren dat ik hier al reactie op gegeven heb, maar nu bij het sluiten zie ik dat de reactie blijkbaar niet doorgekomen is, dan hier alsnog:
Op de laptop heb ik windows 7 en daar krijg ik met Win+X het Windows mobiliteitscentrum.
De twee desktops, die allebei windows 7 hebben, geven geen sjoege met die toetscombinatie.. nada, nulles, niente, nothing... niets dus.
Maar met dank aan de tips hierboven ben ik er wel gekomen en heb ik keurig twee partities. Nu vanmiddag maar eens proberen office erop te zetten.
Dank!

Het beste antwoord

Met rechtermuisknop op mijn computer klikken.
Dan beheren, dubbelklik op schijfbeheer.
even wachten dat die alle schijven gescanned heeft.
D selecteren rechtermuisknop volume verkleinen selecteren.
invullen hoeveel je hem wilt verkleinen en toepassen.
Als dit klaar is c schijf selecteren volume vergroten en toepassen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hiervoor hoef je geen dure programma's voor aan te schaffen. Wat risico betreft, bij mij met windo's 7 en 8 is het nog nooit fout gegaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is perfect mogelijk met de gratis software GPARTED.
Geef dit in op GOOGLE en je kunt het gratis downloaden, installeren en gebruiken.
Het is ook super gemakkelijk in gebruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Houd wel in de gaten dat het op den duur problemen KAN opleveren zoals programma's die ineens niet werken. Of vastlopers!