is er een manier om partituur bijvoorbeeld te scannen, en dat een computerprogramma de naam van de noten erbij zet?

..natuurlijk kan ik alle namen van de noten in de partituur er met de hand bijschrijven, maar is daar ook een computerprogramma voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
Reddie
9 jaar geleden
Het handige van noten (als je ze hebt leren lezen) is nu juist dat je in één oogopslag ziet wat je moet aanslaan/spelen, en dat zich onbewust vertaalt in handgrepen.
Een berg letters werkt niet zo.
En op een piano staan geen letters, laat staan op een viool of blokfluit, of saxofoon, of trompet.
Er zal dus niemand zijn die zo'n programma gaat schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap de vraag niet. Waarom wil je namen van noten erbij zetten, de noten spreken toch voor zich ? Ik vermoed dat je bedoeld: Vanaf de partituur het notenschrift digitaliseren. Maar dat is een heel andere vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee. Hij bedoelt de namen van de noten onder de noten zetten. Zou ik ook wel erg graag willen.

Antwoorden (1)

Ja hoor, de techniek die jij bedoelt heet OCR, oftewel Optical Character Recognition. Dat is natuurlijk al langer bekend voor gewone tekst, maar het bestaat inmiddels ook voor bladmuziek. Daar wordt het soms ook OMR genoemd (en waar de M voor staat kun je wel raden).
Op Wikipedia een hele lijst van softwarepakketten te vinden die dit doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze software kan nog veel meer trouwens, want zodra de partituur digitaal is, kun je hem bijvoorbeeld door een MIDI-apparaat laten afspelen. Dat helpt enorm wanneer je het wilt instuderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Worden de namen van de noten er ook bijgezet (dat is de vraag namelijk)? Dus E-B-Ces-A-C etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze OCR-pakketten zijn allemaal gekoppeld met reguliere notenbewerkingspakketten. En die kunnen meestal inderdaad de benamingen van de noten weergeven.