Hoe kan ik afronden in excel?

Hallo, ik wil afronden in excel op de volgende manier en zou niet weten hoe dit moet:
van 1 t/m 5 wordt 5
van 6 t/m 10 wordt 10
van 11 t/m 15 wordt 15
van 16 t/m 20 wordt 20 etc.

Hoe kan ik dit invoeren. een standaard formule zou fijn zijn. Maar het liefst zou ik een uitleg hebben hoe ik het zelf stapsgewijs moet doen. Ik heb weinig kennis als het over excel gaat.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.6K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
stapsgewijs: afronden op 5 doe je door 1. het getal door 5 te delen,
2. dan af te ronden
3. en dan met 5 te vermenigvuldigen
ItisILeClerc
9 jaar geleden
=5*afronden(a/5,0) dus, als je a wilt afronden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
sorry, ik had de vraag niet goed gelezen dan wordt het: =5*afronden.naar.boven(a/5,0)

Het beste antwoord

Ik zou het volgende doen:

Eerste stap: delen door 5.
Getallen van 1 t/m 5 worden dan getallen van 0,2 t/m 1.
Getallen van 6 t/m 10 worden dan getallen van 1,2 t/m 2.
Getallen van 11 t/m 15 worden dan getallen van 2,2 t/m 3.
Getallen van 16 t/m 20 worden dan getallen van 3,2 t/m 4.
Enzovoort.

Tweede stap: afronden naar boven.
1 t/m 5 was na stap 1 al 0,2 t/m 1 geworden, dit wordt nu allemaal 1.
6 t/m 10 was na stap 1 al 1,2 t/m 2 geworden, dit wordt nu allemaal 2.
11 t/m 15 was na stap 1 al 2,2 t/m 3 geworden, dit wordt nu allemaal 3.
16 t/m 20 was na stap 1 al 3,2 t/m 4 geworden, dit wordt nu allemaal 4.
Enzovoort.

Derde stap: de gewenste uitkomst maken door met 5 te vermenigvuldigen.
1 t/m 5 was na stap 2 al 1 geworden, dit wordt nu 5.
6 t/m 10 was na stap 2 al 2 geworden, dit wordt nu 10.
11 t/m 15 was na stap 2 al 3 geworden, dit wordt nu 15.
16 t/m 20 was na stap 2 al 4 geworden, dit wordt nu 20.
Enzovoort.

Het stappenplan is dus:
1.  Delen door 5.
2.  De uitkomst afronden naar boven.
3.  Het resultaat met 5 vermenigvuldigen.

Stel dat in Excel het getal waar het om gaat in cel A1 staat. In cel B1 kun je dan de volgende formule zetten:

=5*AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A1/5; 0)

Deze formule doet het volgende:

1.  De waarde (in cel C1) door 5 delen; dit is stap 1 van de berekening.
2.  De uitkomst naar boven afronden met behulp van de functie
      AFRONDEN.NAAR.BOVEN ; dit is stap 2 van de berekening.
3.  Het resultaat met 5 vermenigvuldigen; dit is stap 3 van de berekening.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

=AFRONDEN.N.VEELVOUD(A1+2;5)

Hierbij staat A1 voor de verwijzing naar de cel waar de af te ronden waarde staat.
Let op: bij 5,5 etc schiet de uitkomst telkens door naar het bovenliggende veelvoud van 5
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super, het werkt zoals het moet! Zou je mij het misschien kunnen uitleggen want ik wil het graag met nog een getal doen en zou het erg handig vinden als ik dit zelf kon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De formule rond het eerste getal (A1+2) of op veelvouden van het 2e getal (5). Zou je het eerste getal niet corrigeren dan springt die telkens precies op het midden op weg naar het volgende veelvoud.
Jij wilt echter dat er later gesprongen wordt (op het einde van de range), daarom moet je het getal wat je afrond even opschuiven (verhogen) met net iets minder van de helft van het veelvoud waarop je af wilt ronden. Een blik in de helpfile van excel zal je vast nog verder helpen.