Hoe kan ik in excel verschillende cellen koppelen?

Ik heb 2 werkbladen in excel.
In blad 1 heb ik een overzicht met bedrijven en hun ordernummers.
In blad 2 heb ik een drop-down menu waar ik die bedrijven kan kiezen in kolom A, en in kolom B de ordernummers. (elk bedrijf heeft een vast ordernummer)

Nou wil ik in Blad 2, als je een bepaald bedrijf kiest (A1), dan het ordernummer er automatisch komt te staan(B1). En andersom, dus als je een ordernummer kiest (B1) dat het bedrijf dan automatisch wordt ingevuld (A1).

Blad 1 wordt dus het gegevens bestand, en blad 2 het bestand waar mensen in moeten werken.

Hoe maak ik dit? (Ik werk in excel 2013)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
11.8K

Antwoorden (1)

ik zou de VLOOKUP functie gebruiken.
=VLOOKUP("A1, blad 2";"te zoeken gebied in blad 1, bijvoorbeeld kolom A t/m kolom B";2;0)

De "2" is de kolom die hij pakt vanuit de selectie.

Het gemakkelijkst is om in Blad 1 iets te maken als volgt:
Bedrijf - Ordernummer - Bedrijf - Overige data.

De reden hiervoor is dat je dan nog steeds een VLOOKUP kan pakken voor de koppeling van ordernummer en bedrijf (ipv een index-functie te pakken).
Mocht in het pull-down menu zowél ordernummer als bedrijf komen te staan, dan zou ik kijken naar de opzet omdat dat verwarrend kan werken.

Toegevoegd na 1 minuut:
de VLOOKUP functie kan je niet letterlijk kopieren. Daarvoor heb ik te weinig info van je gekregen. Tussen aanhalingstekens (welke je voor de functie niet nodig hebt) staat de manier waarop je dit kan instellen.
Thecis
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
In de Nederlandse verse van Excel heet VLOOKUP VERT.ZOEKEN .
Thecis
9 jaar geleden
Thanks!