Hoe kan ik mijn muis met m'n ogen besturen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan niet. Als je ogen iets raken zonder dat ze dicht zitten doet vreselijk pijn en door een reflex gaan ze dan dicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Haha wdh. leuke interpretatie van de vraag!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je :)

Antwoorden (2)

Je kan niet zozeer de muis besturen met je ogen maar de cursor. Maar ik neem aan dat je dat bedoeld.

Er zijn inderdaad systemen die vervangend zijn voor de muis en waarmee je de cursor met je ogen bestuurd (heel handig ook voor mensen die verlamd zijn) Je moet dan een een soort van detectiebalkje onderaan je beeldscherm hebben. Die zeg maar ziet wat je ogen doen.
Net zoiets als het balkje van de Wii dat je op je TV zet en die de bewegingen van de controller ziet. (alleen dan nog geavanceerder uiteraard)
Ze zijn ook bezig om een soort van headset te ontwikkelen die de bewegingen van je ogen volgen.

Het is geen massaproduct en nog vrij nieuw, dus behoorlijk prijzig. Het is echter volop in ontwikkeling dus over een paar jaar waarschijnlijk makkelijker en goedkoper te verkrijgen.

Bijvoorbeeld
http://nl.hardware.info/nieuws/32716/ces-tobii-rex-met-gaze-interaction-besturen-met-je-ogen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat kan op verschillende manieren. Er zijn diverse systemen voor oogbesturing van een gewone PC, spraakcomputer of (geïntegreerde) omgevingsbesturing. Een bekend aanpasbedrijf in dit soort computeraanpassingen is RDG Kompagne, je zou daar je licht eens kunnen opsteken: http://www.rdgkompagne.nl/producten/Bedieningshulpmiddelen/Oogbesturing . Als je hiernaar vraagt omdat je een handicap hebt waarmee je (in de toekomst) zeer grote moeite hebt met andere bedieningen van de PC, vraag het dan eerst je/een ergotherapeut eens om mee te kijken. Misschien zijn er ook andere mogelijkheden (kinbesturing, aanwijzen met het hoofd, hele lichte schakelaars voor hand, voet of hoofd) en ook als oogbesturing op den duur nog de enige optie is, kan een ergotherapeut je helpen om uit te zoeken wat voor jou het beste werkt.

Als het je meer gaat om de techniek en het niet is vanwege een handicap, dan zijn er natuurlijk dezelfde mogelijkheden, maar dan zul je uiteraard zelf moeten betalen voor dit soort apparatuur en heeft hulp van een ergotherapeut weinig zin. Maar ook dan: klik eens op de link en bekijk de mogelijkheden, die zijn er namelijk legio!