Hoe kun je van decimaal naar binair in excel met het getal 1024 e.a.?

Voor school moet ik leren rekenen met het binaire talstelsel. Nu dacht ik, excel kan hiermee werken en misschien krijg ik op die manier inzicht in het binaire talstelsel.

Ik heb een hele uitleg gevonden op de helpsite van office, maar ik kom er niet uit.

Als ik ' =dec.n.bin(512) ' in typ dan komt er ' #GETAL! ' te staan.
Als ik '=dec.n.bin(-512) ' typ, dan gaat het goed. Dan komt er 1 000 000 000.

Maar als ik het met andere getallen probeer, dezelfde formules, dan zegt ie: '#GETAL!'
Zoals bijvoorbeeld met '513 / -513' of met '1024'. (Zie afbeelding voor formule en uitkomst)

Ook heb je een gedeelte dat je kunt aangeven uit hoeveel tekens je antwoord moet zijn. De formule is dan: DEC.N.BIN(getal, [aantal_tekens])

Ook op die manier werkt het niet met die getallen.
Het getal '8' werkt wel, want dat luidt de formule: dec.n.bin(8;4)
Maar als ik ga tellen uit hoeveel nulletjes en eentjes '512' werkt het weer niet. Dan zou de formule moeten luiden als: dec.n.bin(512;10).

Even samengevat:
Hoe kan ik de getallen hoger dan 512 wel laten gelden, zodat ik geen ' #GETAL!' krijg, maar gewoon het getal als binair geschreven?

BVD!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
4K

Het beste antwoord

Wat weinig mensen weten is dat Google naast een zoekmachine ook een rekenmachine etc. is. Als je intikt "123 in binary" krijg je van Google netjes een binair antwoord.

(je kunt hem zelfs grafieken laten tekenen, tik eens f(x)=x^2 in, maar dat is niet wat gevraagd wordt, haha).

Wat ik altijd heel inzichtelijk heb gevonden, is het hexadecimale stelsel. Je kunt heel gemakkelijk de binaire reeksen van 0..9 en a..f uit je hoofd leren (0000..1111). En tussen decimaal en hexadecimaal omrekenen is iets makkelijker.

Voorbeeld: 123 (decimaal) = 1*100 + 2*10 + 3 = 7*16+11 = 7b (hex)
7 = 0111
b = 1011

dus 123 = 01111011
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op de een of andere manier kan excel niet hoger dan 10 bits(nulletjes en eentjes) rekenen. Dit is de reden dat je hogere getallen niet kunt omzetten naar binaire getallen.

Gezien je doel, het leren omgaan met binaire getallen, zou je ook gewoon de volgende link kunnen proberen:

http://www.mathsisfun.com/binary-decimal-hexadecimal-converter.html

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok! Dat verklaart een hoop.
Bedankt voor de site, ik ga kijken of ik daar wijs uit wordt. Ik moet echt leren rekenen met het binaire talstelsel. Dus optellen en aftrekken en zo. Ik had wel een site gevonden, maar dat gaat echt boven mijn pet zonder persoonlijke uitleg! haha Dus dacht, misschien kan excel me helpen, maar helaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sommige mensen leren door zelf uit te proberen en een logica te ontdekken. Deze vervolgens te bewijzen of te laten stroken met de theorie is soms erg effectief.
Maar toch nog even een uitleg waar je hopenlijk wat aan hebt.