Hoe moet je een woord een bepaalde waarde toekennen in exel?

Bijvoorbeeld "abc" heeft een waarde van 4

Toegevoegd na 1 dag:
De uitkomsten op de foto zijn dus niet door exel berekend maar handmatig toegevoegd ter verduidelijking wat ik nu precies bedoel.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
12.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je iets in de zin van: als in vakje 1 'abc' staat, wil ik in vakje 2 de waarde 4 krijgen? Of wat wil je juist bereiken?
Cryofiel
9 jaar geleden
In toevoeging op Amicitia: wil je die 4 op één of andere manier berekenen, of heb je ergens een lijstje waarin staat dat 'abc' overeenkomt met 4, en wil je jouw woord opzoeken in dat lijstje en zo de bijbehorende waarde vinden? Kortom: geef even aan wat je wilt bereiken. Op dit moment is je vraag te onduidelijk om een antwoord te kunnen geven, we kunnen hooguit gokken wat je bedoeld zou kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De woorden of letter/cijfer-combinaties komen overeen met van tevoren vastgestelde waarden, bijvoorbeeld:
abc = 4
7ef = 5
zon3 = 6
Met deze woorden wil ik vervolgens een berekening maken, bijvoorbeeld optellen. Het resultaat moet dan natuurlijk 15 zijn. Kortom, de bedoeling is met woorden berekeningen te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kan deze topic je helpen: http://www.goeievraag.be/vraag/computers-internet/software/excel-waarden-toekennen-voorkomt-rij.345690
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jij weet dat ABC een waarde van 4 heeft waarom bul je dan in de cel naast ABC niet cijfer 4 in? Daarmee kun je rekenen! Als je een hele tekst hebt in 'n cel dan is het blus mij niet mogelijk aan een woord in die tekst een waarde toe te kennen. Jouw vraag is eigenlijk te vaag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een foto toegevoegd om mijn vraag duidelijker te maken.

Antwoorden (1)

Je kunt cellen of ranges (bereiken) een naam geven, bijvoorbeeld "abc". Je kunt die namen dan bijvoorbeeld in formules gebruiken (bijvoorbeeld "=ALS(abc>4;"te groot";abc)". Hierin verwijst abc naar een cel met een bepaalde waarde erin.). Zo'n 'benoemd bereik' kan dus een cel zijn (wat volgens mij is wat je wilt), maar ook een bereik van meerdere cellen of een 'virtuele' (niet zichtbare) cel. Zie voor meer informatie http://office.microsoft.com/nl-nl/excel-help/namen-definieren-en-gebruiken-in-formules-HA010147120.aspx over namen definiëren in Excel.

Toegevoegd na 2 dagen:
Helaas is de vraag al gesloten... Ik heb nu namelijk precies de formule die je nodig hebt!

=SOMPRODUCT($B$3:$B$6*AANTAL.ALS(E4:E6;$A$3:$A$6)) in E3 (doorgesleept naar F3 en G3)

Wat deze formule in feite doet is voor ieder 'gegeven' in de tabel links de waarde vermenigvuldigen met het aantal keer dat die 'code' (bijv. "abc") in de rijtjes onder de gele cellen staat.

Dit is geen matrixformule/array formula omdat SOMPRODUCT matrices kan handelen.