Hoe verander je een 0 naar een lege cel in een som formule?

Dit is de formule: =SUM(B8;C8;D8;E8;F8;G8;H8;I8;J8;K8). De uitkomst is '0', maar ik wil graag de nul als een lege veld aangegeven hebben. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Software
1.9K

Het beste antwoord

Je kan ook een IF-functie gebruiken:

=IF(SUM(B8;C8;D8;E8;F8;G8;H8;I8;J8;K8)=0;"";SUM(B8;C8;D8;E8;F8;G8;H8;I8;J8;K8))

Als de uitkomst nul is, wordt er niets weergegeven. Is de uitkomst geen 0 (positief of negatief), wordt de uitkomst weergegeven.
Thecis
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het makkelijkste kan dat via de weergave-opmaak van de betreffende cel(len). In de cellen staat dan nog gewoon 0, maar die wordt weergegeven als een lege cel.

Dat doe je op de volgende manier.

1.  Selecteer alle cellen waarop je dit wilt toepassen.
2.  Druk op Control-1 (control-één).
3.  Nu opent zich een dialoogvenster.
4.  Klik op de linker tab van dit dialoogvenster (die heet "Getal").
5.  Klik onder "Categorie" op de onderste keuze: die heet "Aangepast".
6.  Vul rechts, bij "Type", het volgende in: 0;-0;
7.  Klik op OK.

Wat er gebeurt is het volgende:

De opmaak die je hebt gekozen (0;-0;) staat voor positief;negatief;nul. De 0;-0; betekent dat een positief getal gewoon als dat getal wordt getoond (dat is de 0 die links van de eerste puntkomma staat). Een negatief getal wordt als een getal getoond met een minteken ervoor (dat is de -0 die tussen de twee puntkomma's in staat). Een nul wordt als 'niets' getoond (dat is de leegte die achter de tweede puntkomma staat).

Zo blijft er in elke cel staan wat er al in stond, maar wordt de weergave aangepast zodat jij te zien krijgt wat je wilt zien.

Toegevoegd na 2 minuten:

Als je dit wilt testen, kun je een cel de volgende opmaak geven (in stap 6 hierboven):

      "positief";"negatief";"nul"

Als je nu in die cel een willekeurig positief getal intypt, zul je niet dat getal zien, maar het woord "positief". Als je een negatief getal intypt zul je het woord "negatief" zien, en als je een nul intypt zul je het woord "nul" zien.

Cryofiel